Nyhed
25. jan. 2024 | 11:34

Efter sjette konkurs: ”Der er bump på vejen”

Foto: Frederik Hoff

Valerie Edwina Saunders var fåmælt efter at være gået konkurs med et af sine selskaber, men nu sender hun et signal om, at filmprojektet Prima Ballerina stadig lever.

Producenten Valerie Edwina Saunders meddeler, at hendes internationale filmprojekt Prima Ballerina kan fortsætte trods konkurs med gæld på mindst 4,7 millioner kroner.

Af Claus Christensen

”Det er forbi.”

Sådan sagde producenten Valerie Edwina Saunders, da hun forlod skifteretten i tirsdags. Dommeren havde erklæret hendes selskab JFX ApS konkurs med en gæld på minimum 4,7 millioner kroner.

44 filmfolk, der har arbejdet på den internationale storfilm Prima Ballerina, men ikke fået løn, kan nu endelig se frem til betaling via Lønmodtagernes Garantifond.

Filmen fortæller en Askepot-agtig historie om en fattig bondepiges transformation til ballerinastjerne. Hovedrollen spilles af en attenårig amerikaner, der har udskudt college i USA for at medvirke i filmen.

Men efter flere års forberedelser stoppede optagelserne brat efter nogle få dage i september.

Filmarbejderne blev blandt andet nægtet adgang til Moltkes Palæ i København, fordi Saunders ikke havde betalt regningen for lejen.

Trods et budget på omkring 50 millioner kroner og forlydender om finansiering fra Disney og Warner Bros., var der øjensynlig stort set ingen penge til at producere for.

Positive historier
Det var Film- og tv-arbejdernes fagforening FAF, der på vegne af sine medlemmer begærede Valerie Edwina Saunders’ selskab konkurs i oktober sidste år.

I december blev JFX ApS også begæret konkurs af skattevæsenet, fordi Saunders igennem flere år ikke havde betalt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af de ansattes løn.

Derudover har eksterne leverandører som Moltkes Palæ, lysudlejningen Filmgear og kameraudlejningen Storyline penge til gode.

De fleste kan sikkert godt forstå, at Saunders efter sin sjette konkurs på sytten år i tirsdags kastede håndklædet i ringen. Også selv om Prima Ballerina i mange år har været et drømmeprojekt for den 59-årige filmskaber, der har kæmpet for at etablere sig som producent.

Men dagen efter konkursen skriver Valerie Edwina Saunders i en email til Ekko, at konkursen ikke afgør fremtiden for Prima Ballerina.

”Der er bump på vejen, som ingen er glade for. Nu er mit fokus på det konstruktive arbejde med filmen og andre projekter fremover. Forhåbentlig skabes der noget smukt i sidste ende,” lyder det fra Saunders.

”Jeg håber at kunne bidrage med positive historier i en presset branche i fremtiden og på din forståelse, så vi kan kigge fremad. Jeg udtaler mig ikke yderligere lige nu.”

Omstødelige dispositioner
Hermed sender den skandaleramte producent et klart signal til branchen om, at hun vil fortsætte med filmen. Spørgsmålet er bare, om det kan lade sig gøre.

Konkursboet er specielt, fordi der er mange omkostninger i selskabet, men stort set ingen aktiver.

Et af de få aktiver er rettighederne til Prima Ballerina. Hvis de tilhører JFX ApS, skal Saunders i så fald købe dem tilbage, da de er en del af konkursboet.

Hvis rettighederne ligger i et af Saunders’ andre selskaber, skal kuratoren undersøge, om der foreligger omstødelige dispositioner. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis transaktionen af rettighederne til et andet selskab er blevet gennemført umiddelbart før eller under indgivelsen af konkursbegæringen.

Filmarbejderne er ifølge Ekkos oplysninger blevet ansat i The Metropolitan Film Corp ApS – et andet af Saunders’ selskaber – men lønudbetalingen er sket fra JFX ApS.

Saunders kan risikere at få en såkaldt konkurskarantæne, hvis det skønnes, at hun gentagne gange har udvist utilstrækkelig økonomisk ledelse. Det vil betyde, at hun i en periode ikke må deltage i ledelsen eller styringen af virksomheder.

Og så er der stadig de afgørende spørgsmål.

Hvordan vil Saunders skaffe de mange penge til at realisere Prima Ballerina? Hvem er de investorer, som hun hævder, står bag hende? Og hvorfor har de ikke reddet hendes selskab fra at gå konkurs?

Valerie Edwina Saunders i skifteretten 2. november 2023

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko