Nyhed
22. sep. 2018 | 15:31

Mændene svigter Ditte & Louise

Foto | Rolf Konow
Louise Mieritz og Ditte Hansen iført skæg går på natklub og møder Nicolaj Kopernikus og Anders W. Berthelsen (tv.), som med Thure Lindhardt (th.) har deres egen kammeratklub, hvor kvinder er noget, man lægger ned.

”Det er åbenbart mere tilladt for mænd at fjolle rundt end for kvinder,” siger distributør om Ditte & Louise, der trods flotte anmeldelser og enorm eksponering har et relativt beskedent billetsalg.

Af Claus Christensen

Det lignede årets danske biografhit, da Ditte & Louise, den kvindelige pendant til Klovn, gik til filmen.

Makkerparret er kendt i forvejen takket være tv-serien, der blev set af en halv million danskere. Spillefilmen er brandaktuel med sit tema om kønsdiskrimination i filmbranchen. Og den har tilmed et originalt tvist: Ditte klæder sig ud som en mand og får succes!

Medierne kvitterede da også med den vel største eksponering af en dansk film siden Klovn Forever. Enhver avis og ethvert magasin med respekt for sig selv, inklusive Ekko, har haft Ditte Hansen og Louise Mieritz på forsiden. Og prikken over i’et: Anmelderne har været ovenud begejstrede med fem stjerner i flere af de toneangivende aviser.

Men de løftede arme faldt hurtigt ned, da de første publikumstal tikkede ind. 14.657 biografgængere købte billet i åbningsweekenden (torsdag-søndag), og hvis man lægger forpremierer oveni, kommer billetsalget op på 23.634 billetter.

Til sammenligning solgte Klovn Forever 133.299 billetter i åbningsweekenden, 167.122 billetter inklusive forpremierer.

Statement skræmmer
Det relativt beskedne billetsalg er dog ikke noget, som ryster Frederik Honoré, Market Director i Nordisk Film Distribution.

”Når man tager halvdelen af demografien fra, så kan det ikke være prangende. Min fornemmelse er, at 80 procent, måske 90 procent, af publikum er kvinder, og det gør matematikken anderledes end ved andre brede, danske komedier. Det har vi vidst hele tiden,” siger Frederik Honoré.

Efter åbningsweekenden har filmen solgt 2-3.000 billetter hver dag. Det giver et samlet billetsalg for den første uge på 31.118.

”Jeg har den tommelfingerregel, at hvis man ganger åbningsweekenden med fire-fem, så har man slutresultatet. Med Ditte & Louise vil vi gerne ende på et sted mellem 75.000 og 100.000 billetter, men åbningen er bestemt ikke noget, der slår os ud. Vi kommer måske bare til at nå målet lidt langsommere. Jeg har en styrket tro på, at den har et godt word of mouth, og det skal nok bringe den derop.”

– Hvorfor gider mænd ikke se Ditte & Louise, selv om den har fået gode anmeldelser, også af mandlige kritikere?

”Jeg elsker selv filmen og er overbevist om, at mange mænd ligesom du og jeg ville have en fest med den. Men det er en film, der har et statement, og det er der åbenbart nogle, som er en anelse bange for.”

– Men Klovn-filmene med to mænd i altdominerende hovedroller havde ikke noget problem med at få tårnhøje publikumstal!

”Det er åbenbart mere tilladt for mænd at fjolle rundt og gøre mærkelige ting end for kvinder, og det forstår jeg egentlig ikke.”

Kvinder burde stå i kø
– Er det primært en storbyfilm, eller har den også fat i publikum i de mindre byer?

”Billetsalget ligger i storbyerne. Det er måske dér, hunden ligger begravet. Hvis vi havde haft provinsen mere med, så havde vi åbnet større.”

– I filmbranchen er vi meget optaget af kønsdebatten og #MeToo, men det interesserer åbenbart ikke det brede publikum i samme grad?

”Det tror jeg, at du har fuldstændigt ret i. I har jo selv lavet et enormt langt og skidegodt interview med Ditte og Louise, hvor det skinner igennem, at de to kvinder har haft en mening med filmen. Og der er ingen tvivl om, at sådan en film går langt bedst i storbyerne, hvor der er flere mennesker og også flere højtuddannede mennesker. Jeg havde selvfølgelig håbet på, at vi kunne have trængt mere igennem ude i landet, fordi filmen bygger på en tv-serie, men jeg kender ikke den nøjagtige geografi for serien.”

– Man siger også, at film, der handler om filmbranchen, er publikumsdræbere!

”Vi plejer at tale om showbusiness-film, og de kan rigtignok have det svært. Når man sidder med filmbranchen og ser Ditte & Louise, er der virkelig knald på. Der er selvfølgelig en masse indforståede jokes, som folk, der ikke har noget med branchen at gøre, måske ikke lige opdager i første omgang. Men jeg er sikker på, at A Star Is Born, som handler om to musikere og deres karriere, vil vise det modsatte, når den får premiere 6. december.”

– Er Ditte & Louise for sofistikeret for det publikum, som elsker Klassefesten og Dræberne fra Nibe?

”Det ville være mærkeligt at sige, at fordi en film er sofistikeret og vellavet, så bliver den ikke en succes. Men du har ret i, at de store brede komedier, som måske ikke har en undertekst, går godt i hele landet. Det er dog også kendetegnet for de store komedier, at deres publikum er helt ned til tolv-tretten år. Klassefesten laver en tredjedel af sit billetsalg blandt unge mellem tolv og nitten år. Og den handler om mænd i overgangsalderen! Men den har en fysisk humor, som den del af målgruppen godt kan lide.”

– Selv om det er kvinderne, der er til Ditte & Louise, så flokkes de ikke ligefrem om at se filmen!

”Jeg vil faktisk sige til kvinderne, at de skylder sig selv at se en film om dem selv, en film, hvor kvinder samtidig har overskuddet til at tage lidt pis på sig selv. Kvinder burde stå i kø for at se filmen, for den er enormt solidarisk, og jeg tror, at den viser, hvordan kvinder er.”

Trailer: Ditte & Louise

Kommentarer

Ekko #79

Ditte Hansen og Louise Mieritz er på forsiden af det nye nummer.

Kan købes i kiosker eller bestilles her.

© Filmmagasinet Ekko