CPH:DOX
Nyhed
31. okt. 2012 | 13:11 - Opdateret 31. okt. 2012 | 14:02

Grænseløse film til alle sanser

Foto | Camille de Chenay
Cph:Dox overskrider festivalens dokumentarramme i serien Maximalism, hvor man kan se Leos Carax’ syrede fiktionsfilm Holy Motors med Denis Lavant for fuld udblæsning.

Hårdtslående trommeslagere, indiske tungekys, udsyret fransk fiktion, indonesisk folkemord og Lynch om den digitale revolution. Det spænder vidt, når Cph:Dox indtager København de næste ti dage.

Af Anne-Sophie Thostrup

Med mere end 200 film fra alle afkroge af verden er årets udgave af Cph:Dox spækket med film, der vil gøre deres ypperste for at vende biografgængernes virkelighed på hovedet for en stund.

Og mens man skulle tro, at en filmfestival primært henvender sig til synssansen, har det danske dokumentarflagskib gjort sig umage for at tale til alle sanser.

Her er både guf for øjne og øregange, og selv smagssansen er der taget højde for i de mere end femten serier, programmet sætter i søen 1. – 11. november rundt omkring i København. 

Tiden og evigheden
Konkurrenceprogrammet Dox:Award blev allerede i går åbnet med en snigpremiere på Joshua Oppenheimers danskproducerede og yderst kontroversielle The Act of Killing, hvor de tidligere bødler rekonstruerer Indonesiens bizarre folkemord i 60’erne. Filmen har allerede vakt stor opsigt på vigtige internationale festivaler.

En anden af konkurrencens ventede film er Peter Mettlers The End of Time, hvor kvantefysik, buddhisme og filosofi får hjernecellerne til at rumstere med spørgsmål om evigheden og universet. Efter flere af visningerne kan man måske få svar på nogle af sine spørgsmål, når instruktøren tropper op i salen.

Konkurrencen byder også på nye film af danske Max Kestner og Daniel Dencik. Sidstnævnte har to film på festivalen – Grønlands-eventyret Ekspeditionen til Verdens Ende og cykelfilmen Moon Rider. 

Psykedelisk live-show
Det har i flere år været et af festivalens satsningsområder at få musikken til at sætte fut i biografsalene. Også i år er der lagt vægt i at sammensætte et overflødighedshorn af oplevelser, der lægger sig i spektrummet mellem film og musik.

I serien Audio:Visuals giver Danmarks elektroniske fader Trentemøller og divaen Dorit Chrysler en intens livekoncert efter premieren på koncertdokumentaren Trentemøller Live in Copenhagen.

Rapkollektivet Shabazz Palaces (hvis Belhaven Meridian var med på Ekkos musikvideo-dvd i #56) byder på dobbeltkoncert med en anden Seattle-gruppe, THEESatisfaction.

Den tidligere The Auteurs-forsanger Luke Haines giver akustisk koncert på Teater Grob på Nørrebro. De amerikanske eksperimentatorer fra Animal Collective rusker op i Statens Museum for Kunst, akkompagneret af et psykedelisk live-show.

Og i den mere afdæmpede ende ledsages den moderne stumfilm Everyday Song af færøske Teitur og blæserensemblet Netherland Wind Ensemble i DR’s Koncerthus. 

Korporlig trommeslager
Musikken er også i centrum i serien Sound & Vision, der byder på film om, med og af nogle af musikkens store personligheder.

I Gainsbourg by Gainsbourg møder man den franske bohéme-musiker og multikunstner, der dedikerede sig til kunsten, brød adskillige ægteskaber og mildest talt oversteg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for alkohol- og tobaksforbrug.

I Beware of Mr. Baker får instruktøren Jay Bulgur i første scene én på siden af hovedet med stokken af den aldrende trommeslager, Ginger Baker, fra grupper som Cream og Fela Kuti. I Mission to Lars kæmper et søskendepar for at indfri deres autistiske brors højeste ønske om at møde den danske Metallica-trommeslager Lars Ulrich.

Og i The Ghost of Piramida følger man det danske band Efterklang under optagelserne til deres seneste plade i en spøgelsesby på Svalbard. I 2011 var de genstand for Vincent Moons lille perle An Island, så man kan nok tillade sig at have høje forventninger. 

Indisk erotik
Indisk film associeres normalt med Bollywood-sang og -dans, men der bliver også lavet dokumentarfilm. Det sætter serien India Unreal fokus på, og her kan man blandt andet opleve Love in India, hvor den provokerende instruktør med dæknavnet Q udforsker Indiens konservative forhold til kærlighed og sex og selv snaver sin kæreste i fuld offentlighed.

Lidt Bollywood har der dog sneget sig ind. I Fried Fish, Chicken Soup and a Premiere Show følger man en familie, som lever af at lave melodramatiske Bollywood-film med politiske dagsordener.

Der vil i øvrigt blive serveret indiske specialiteter ved flere af visningerne, og skulle man have mere appetit, kan man passende hoppe over i serien Food on Film, som gør publikum klogere på så forskellige kulinariske facetter som fisk, ravioli og chokolade. 

Maksimal fiktion
Sidste år mødte Cph:Dox kritik for udtagelsen af Ruben Östlunds Play, der nok ligner en dokumentar, men ikke er det (det er snarere en slags rekonstruktion).

Det har dog ikke skræmt festivalen, der i år går linen ud i serien Maximalism, som består af film, som dyrker det grænseløse. Her er Leos Carax’ Holy Motors – en udsyret fiktionsfilm, hvor Denis Lavant spiller en række forskellige roller – nemlig overraskende udtaget.

Man kan også se en film med den umiddelbart appellerende titel Zavis, the Prince of Pornofolk

Hvad kigger dyrene på?
Den skotske kunststjerne Douglas Gordon har fået lov at kuratere et helt filmprogram og har blandt andet valgt Orson Welles’ mockumentary F for Fake og Gus Van Sants ørkenfilm Gerry.

Og i serien Top Dox står den på nogle af de dokumentarfilm, der allerede har vundet applaus på festivaler verden over.

Her kan man blandt andet tage i Zoologisk Have med den finurlige Bestiare, der funderer over, hvad dyrene kigger på, når du kigger på dem.

Det var også en slags Zoologisk Have, da den amerikanske performance-pioner Mariana Abramovic sad på MoMA otte timer om dagen, seks dage om ugen, tre måneder i træk, for at få øjenkontakt med museets besøgende, hvilket man ved selvsyn kan opleve i The Artist Is Present.

Og så er der guf for filmelskerne: Room 237 udforsker konspirationsteorierne om Kubricks The Shining, mens Side by Side bringer publikum i selskab med folk som Lynch, von Trier, Scorsese, Nolan, Fincher og Cameron, der diskuterer, hvad den digitale revolution betyder for filmmediet.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko