Nyhed
20. apr. 2004 | 12:55

EKKO 22 ude nu

Hvordan fungerer reklamer? Hvad fortæller de os? Hvordan skal vi omgås dem? EKKOs aprilnummer med stort tema om reklamernes betydning.
Af Annemarie Hørsman
Reklamer er ærlig kommunikation, de skal sælge en vare, siger Søren Fauli, der efterhånden har adskillige reklamefilm-hits bag sig. I et interview under en ny runde Polle-reklamer fortæller han, at han selv har gjort det til en dyd at vise, at han sælger ud.

Er reklamer ærlige, er de samtidig også komplekse. Hvordan går det til, at et urfirma øger salget på trods af, at deres reklamekampagne aldrig når ud til de unge forbrugere? Historien om firmaet REM REM med de grænsesprængende selvmordsreklamer er også historien om, hvordan reklamer iscenesættes som kulturelle begivenheder. Forsker John Thorup ser på ekstrem-reklamernes strategier - der ikke mindst låner af kunstens klædebon, som kunsthistoriker Rune Gade fortæller om i sin artikel om crossovers.

Hver tid har sin reklame og sin reklameanalyse. Asger Liebst rejser igennem Carlsbergs ølreklamer i tre årtier med håndbajere, selvfed humor og en ironi, der nu er fordampet i ølvalg og stemmeoptællinger. EKKO-temaet bringer også den lykkelige historie bag Harry og Bahnsen, reklamemanden Claus Skyttes kreative stormløb på B&O og ekspertens polemiske anbefaling af reklamer til børn.

Skal instruktøren være solist eller holdspiller, spørger Peter Schepelern, der ser på auteur-rollen aktuelt og historisk i EKKO 22, der i øvrigt går tæt på DRs seer-hit Krøniken, kultforfatteren Philip K. Dick, biografaktuelle Michael Winterbottom og bringer et forsvar for voldsfilm.

EKKO kan købes i art cinemas og i udvalgte boghandlere i København, Odense, Århus og Aalborg. Abonnement kan bestilles på tlf. 3321 4196 eller sekretariat@ekkofilm.dk.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko