Ekko Shortlist Awards 2019
12. nov. 2019 | 13:29

Årets korteste film ved Ekko Shortlist Awards

Foto | Sidney Lexy Plaut
En dreng klipper håret af sin søsters barbiedukker i Welcome Home, der med en kort og meget rørende historie er nomineret til bedste manuskript ved Ekko Shortlist Awards.

”Når noget rører én i hjertet, deler man det med venner og familie,” siger manden bag Welcome Home – en film på bare halvandet minut om en personlig tragedie.

Af Nicki Bruun

At der ikke skal mange minutter – eller sekunder! – til for at skabe store følelser på film, er Welcome Home et smukt bevis på.

Selv om den kun varer halvandet minut (inklusive eftertekster), er filmen om en dreng, der klipper håret af sin søsters barbiedukker, blevet nomineret til manuskriptprisen ved Ekko Shortlist Awards 2019.

Mens drengen i mørket klipper håret af dukkerne, bliver døren åbnet, og man ser hans søster, som selv har kort hår – hun bliver behandlet for kræft, forstår man pludselig.

Welcome Home er instrueret af Laurits Munch-Petersen, som sidste år var nomineret til priser for Delfinen, der i skrivende stund ligger på en ærefuld 42. plads på All Time Shortlist.

Manuskriptet til den dialogløse Welcome Home har instruktøren skrevet i samarbejde med Janus Maybom Jauch, der fik idéen til kampagnefilmen for Børnecancerfonden. Det blev en hård, men også meget givende film at lave.

Jauch har nemlig selv oplevet at miste et barn til en kræftsygdom.

”Jeg havde en dreng, der fik konstateret cancer, da han var tre år gammel. Vi troede, at det var vokseværk, men det viste sig at være cancer, der sad i benene og knoglerne. Vores forløb var godt, for det var nogle af de bedste læger og behandlinger, som er ens for direktører og arbejdsfolk, og det var enormt bekræftende at opleve,” siger 44-årige Janus Maybom Jauch.

”Det gik godt i lang tid, indtil det viste sig, at noget havde gemt sig i kroppen. Kræften udviklede sig i løbet af en uge til en svulst i hovedet, så trykket gjorde, at vi var nødt til at slukke for respiratoren.”

Uforglemmelig idé
Den oplevelse havde Janus Maybom Jauch – der er kreativ direktør på reklamebureauet Sunrise – med i rygsækken, da han fik idéen til projektet.

”Jeg skitserede idéen for år tilbage, hvor jeg bare gik og fortalte folk om den. Børnecancerfonden kom en dag og sagde: ’Den der idé, som du fortalte om engang under et møde, har vi ikke kunnet glemme.’ Så tænkte jeg: ’Hold da kæft, der er nok noget i den!’”

Men det næste skridt var en del sværere, fordi det handlede om at skabe en fortælling i en ramme, hvor der ikke er en eneste replik.

”Det er i princippet en simpel idé, men hvordan får vi fortalt den, så folk gider kigge, når der ikke engang er nogen, der siger noget? Det krævede en person, som kunne forløse det filmisk,” fortæller Janus Maybom Jauch.

”Vi sidder som regel på kommunikationsbureauerne og kigger på reklameinstruktører, men her kiggede vi i en filmretning. Danmark har jo eminente instruktører, og vi har god succes i kortfilm med international udmærkelse. Så vi skulle have én, der kunne noget, som alle de andre ikke kan.”

Tålmodige følelser
Efter samtaler med en række instruktører faldt valget på Laurits Munch-Petersen, der med dokumentaren Skyggen af en helt skildrede sin bedstefar Gustaf Munch-Petersen.

Dernæst gav de to mænd sig til at tale om, hvordan historien skulle forløbe.

”Vi overvejede at lave en længere kortfilm, men vi var bange for, at det blev for langt, når vi vil fortælle om en sag som cancerramte børn og deres familier.”

Til gengæld stod de fast på, at filmen skulle vare længere end et kort reklamespot.

”Vi har social media-folk siddende her, som skriger otte sekunder ind i ørene på os hele tiden. Men nogle af de bedste kampagnefilm de senere år er meget lange. Momondo har lavet kampagnen The DNA Journey, hvor den lange version er otte minutter,” siger reklamedirektøren.

”I mange år har reklamer ellers været noget værre bras, som ingen gider se på tv. Men efterhånden som online-medier har fået mere magt, og der er blevet kamp om pladsen, kan vi se, at rørende historier med følelser og mennesker bare virker. Når noget rører én i hjertet, deler man det med venner og familie.

Bedre end chokolade
I dag er Janus Maybom Jauch kommet ud på den anden side.

”Selv om man mister et barn, kommer man videre. Det er utroligt, men det gør man. Solen står op igen, og der kommer andre børn til, som man kan glæde sig over. Det er egentlig meget fantastisk,” fortæller Janus Maybom Jauch.

Welcome Home blev optaget af et filmhold, hvor alle arbejdede frivilligt for den gode sag. Og Jauch er stolt over filmen, der har vundet priser på festivaler i udlandet.

”Den her film kan sætte fokus på de ting, og det har den gjort, fordi vi er lykkedes med at lave en rigtig film. Det er jo dejligt med anerkendelse, og det varmer mere end, hvis det bare var en reklame for et stykke chokolade. Børnecancerfonden får også fokus og bliver omtalt, så det er skønt.”

Kommentarer

Janus Maybom Jauch

Født 1974 i Rudkøbing.

Arbejder som kreativ direktør på reklamebureauet Sunrise.

Har skrevet manuskriptet til Welcome Home sammen med Laurits Munch-Petersen.

Kampagnefilmen for Børnecancerfonden er nomineret for bedste manuskript ved Ekko Shortlist Awards.

© Filmmagasinet Ekko