Cannes 2015
15. maj 2015 | 17:29

Stjernebarometer: To film i spidsen

Foto | Thimios Bakatakis
Colin Farrell og Rachel Weisz spiller hovedrollerne i The Lobster, en surrealistisk satire over dagens kærlighed, som vækker begejstring hos anmelderne.

Hovedkonkurrencen i Cannes er kommet stærkt fra start, men to film er blevet særligt vel modtaget af vort internationale kritikerpanel.

Af Mikkel Frederiksen

Familieidyl, italienske eventyr, holocaust og græsk science fiction. De fire første film i hovedkonkurrencen har budt på lidt af hvert, men to film har skilt sig ud og fører Ekkos stjernebarometer med et stjernegennemsnit på 3,0.

Den ene er den barske Auschwitz-film Son of Saul, instrueret af den 38-årige, ungarske debutant Laszlo Nemes.

Tre af panelets medlemmer har givet Son of Saul de maksimale fire stjerner, deriblandt vores egen chefredaktør Claus Christensen. Sammen med Damon Wise fra Empire og norske Kjetil Lismoen er han positivt overrasket.

”Jeg troede, at der efterhånden var lavet de film om holocaust, der skulle laves, men sjældent har man oplevet helvede på jord så autentisk og uafrysteligt som i Son of Saul,” siger Claus Christensen og fortsætter:

”Vores udsyn er stort set begrænset til den jødiske fange Saul, der i Auschwitz forsøger at give en dreng en rigtig begravelse. Filmen er en enestående fotografisk og lydmæssig bedrift, og formen går op i en højere enhed med den historie, der fortælles.”

Kvinderne i panelet har dog ikke ladet sig rive med af fortællingen og giver den alle kun to stjerner.

Uortodoks kærlighed
Den film, som deler førertrøje med Son of Saul, er Yorgos Lanthimos og hans The Lobster. Den foregår i fremtiden, hvor mennesker arresteres og tvinges til at finde en partner inden for 45 dage – ellers forvandles de til et dyr!

Den uortodokse kærlighedshistorie har begejstret det meste af Ekkos internationale kritikerpanel, hvor kun en enkelt har nænnet at give den færre end tre stjerner.

Damon Wise fra Empire er mest positiv med fire stjerner, og han kunne godt se The Lobster gå hele vejen og vinde Guldpalmen.

Son of Saul er måske favoritten af de to, men sidste års Wild Tales viste, at konkurrencen har fået et godt øje til komedier med lidt kant. Yorgos Lanthimos’ surrealistiske og smukke film er både elegant og absurd, men også utrolig bevægende,” siger Damon Wise.

Søstre og søuhyrer
Hirokazu Kore-edas japanske Our Little Sister, der handler om et stærkt sammenhold mellem søstre, er også blevet godt modtaget i Stjernebarometeret. Den har således opnået et gennemsnit på 2,7.

Mindre heldig er Matteo Garrone og Tale of Tales, der må tage til takke med et gennemsnit på 2,0.

Den italienske instruktør stiller ellers op med sin første engelsksprogede film, som er baseret på en række fortællinger fra det 16. århundrede. Filmen lokker med stjerner som Salma Hayek og John C. Reilly, men det har åbenbart ikke hjulpet.

Ariane Allard fra franske Positif og japanske Kuriko Sato fra Cut har kun en enkelt stjerne til overs, og ingen i panelet giver fire stjerner til Garrones narrestreger.

Men sent i aften kan det hele ændre sig, når den tidligere Guldpalme-vinder Gus Van Sant viser The Sea of Trees for verdenspressen i Cannes.

Kommentarer

Stjernebarometeret

I Cannes uddeler Ekkos kritikerpanel stjerner til Guldpalme-kandidaterne, ligesom de udvælger deres favorit.

Panelet er sammensat af kritikere fra hele verden.

Siden opdateres dagligt, indtil festivalen kårer Guldpalme-vinderen søndag 24. maj.

Se Stjernebarometeret.

© Filmmagasinet Ekko