Nyhed
13. nov. 2009 | 00:01

Filmbranchens Dr. Jekyll og Mr. Hyde

Ny bog om Regner Grasten byder på et underholdende portræt af den danske filmproducent.
Af Niels Petersen

Regner Grasten er en af mest udskældte, men samtidig også en af de mest succesrige filmproducenter i dansk film.

Filminstruktøren Martin Schmidt tager i bogen Mig og Regner Grasten udgangspunkt i sine egne oplevelser med producenten under optagelserne på Sidste time og Mørkeleg.

Gennem interviews med Grasten selv og en lang række personer fra den danske filmbranche tegner han et portræt af en filmproducent, der startede som oprydder i en pornobiograf, men arbejdede sig op og fik succes med de banale folkekomedier Walter og Carlo, Krummerne og Kærlighed ved første hik.

Røverhistorier
I bogen formår Martin Schmidt også at give en beskrivelse af den hårde virkelighed, som producenter og instruktører befinder sig i.

Men bedst fungerer bogen, når der fortælles røverhistorier fra Grastens filmproduktion og de mange kampe og problemer, der opstår med resten af filmverdenen.

Således får vi historien om, hvordan en ung Regner Grasten i 1981 købte de danske rettigheder til Harold Ramis’ Caddyshack, hvorefter han klippede den om for at give en ung Bill Murray hovedrollen.

Den klippede udgave blev udsendt med stor succes under den danske titel Røven fuld af penge, uden at det amerikanske studie anede uråd om ændringerne.

Charmerende og temperamentsfuld
Bogen lader både Regner Grastens venner og fjender komme til orde. Det bidrager til at tegne et indgående portræt af en mand med to sider: temperamentsfuld, men også utrolig charmerende.

Peter Schrøder opsummerer denne dobbelthed i opfattelsen af Regner Grasten som en slags Dr. Jekyll og Mr. Hyde, og bogen er fyldt med historier om en ophidset Regner Grasten, der i det ene øjeblik er ved at fyre folk og i det næste lystigt arbejder videre, som om intet var hændt.

Martin Schmidt havde også de negative oplevelser som udgangspunkt for at skrive bogen. Men gennem arbejdet kom han til at holde mere af Regner Grasten, og den samme fornemmelse sidder man også med som læser, når man er færdig med læsningen.

”Det skal være færdigt”
Regner Grasten fremstår som en producent efter amerikansk forbillede, der bestemmer alt og kun nødigt respekterer instruktørernes final cut.

Men han er også en ukuelig optimist med urokkelig tro på sine egne projekter og villig til at satse alt, hvad han ejer, på at realisere dem.

”Det skal ikke være kunst. Det skal være færdigt,” siger Regner Grasten på et tidspunkt, da han føler at arbejdet med et manuskript går for langsomt.

Pseudonymet Torvald Lervad
Han har fejret sine største succeser med netop hurtigt producerede folkekomedier, men samtidig bærer han et stort ønske om at lave ambitiøse film.

Familien Gregersen var Grastens store kunstneriske satsning. Selv om hverken kritikerne eller publikum tog godt imod filmen, fastholder han i bogen, at det er ham, der har ret.

Grastens ambitioner strækker sig også til manuskriptskrivningen. Flere gange har han, under pseudonymet Torvald Lervad, taget færdige manuskripter fra instruktører og forfattere for at lave de for ham nødvendige rettelser.

Ukritisk talerør
Martin Schmidt balancerer i bogen mellem distance og beundring, men hen imod slutningen lader han sin nyfundne kærlighed flyde lige voldsomt over.

Her bliver Mig og Regner Grasten et ukritisk talerør for Grastens syn på den danske filmkultur.

”Dansk film mangler ikke alene nytænkning. Dansk film savner en ny revolution. Vi bør have en støtteordning, der sigter mod et stort publikum, men som arbejder støtte og lave budgetter,” siger producenten, der mener, at filmkonsulenterne udstyres med en manual, hvor der står, at Regner Grasten må ikke få støtte.

Slut med familiefilm
Om sin egen fremtid kommer Regner Grasten med en overraskende udtalelse:

”Familiefilmen som koncept er ved at ændre sig, og derfor tror jeg ikke, der kommer flere egentlige familiefilm fra vores hånd ... Familiefilm er ved at have en mere voksen indfaldsvinkel end i gamle dage, hvor filmene så alt i børnehøjde. Nu ser børn film, hvor det er teenagere og voksne, som er de centrale.”

Martin Schmidt har skrevet en bog, der både er interessant for filmentusiaster, men også for alle, der på en eller anden måde har været i kontakt med Regner Grastens film. Og ifølge salgstallene er det langt de fleste af den danske befolkning.

Mig og Regner Grasten udkommer i dag på Informations Forlag og koster 249 kroner.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko