Nyhed
17. dec. 2009 | 11:11

Genz vil genindspille Frygtelig lykkelig

Henrik Ruben Genz knokler på manuskriptet med en amerikansk forfatter. Til januar får originalen premiere i USA.
Af Jacob Ludvigsen

Handlingen i Henrik Ruben Genz’ succesrige Frygtelig lykkelig er solidt fæstet i den sønderjyske muld. Men nu skal den omplantes i amerikansk jord, og Genz håber selv på at instruere Hollywood-udgaven.

”Da vi lavede originalen, tænkte jeg flere gange undervejs, at jeg gerne ville lave det én gang til. Fordi der var ting i materialet, jeg stadig gerne ville udvikle og undersøge — sidehistorier, der kunne eksponeres på en anden måde,” siger han.

Producenten Carol Polakoff har skudt penge i udviklingsarbejdet af det nye manuskript, som Genz lige nu arbejder på med manuskriptforfatteren Howard A. Rodman.

”Vi har et utrolig godt samarbejde. Jeg mærker en kæmpe entusiasme, når jeg diskuterer projektet med ham. Det ser jeg som et tegn på, at jeg ikke er færdig med den historie. Vi er ikke ved at lave det totalt om, men vi anskuer det fra en anden vinkel,” fortæller Henrik Ruben Genz.

Kompromiser kan afskrække
Genz understreger, at det endnu ikke ligger fuldstændig fast, at han selv indtager instruktørstolen i sidste ende.

”Så længe det er så rasende interessant som nu, er jeg på. Men hvis der kommer for mange kompromiser, når vi skal indgå aftale med et selskab, afgiver jeg filmen til en anden instruktør,” siger Genz.

”Det har jeg været meget åben omkring over for de producenter, vi har haft indledende samtaler med.”

Savage Grace-forfatter
Filmens danske selskab, Fine & Mellow, havde kontakt til omkring ti forfattere, før valget faldt på Howard A. Rodman.

”Det var ham, der havde den klart bedste respons på projektet, og han var vild med originalen,” fortæller filmens producer Thomas Gammeltoft.

Rodman er universitetsprofessor og forfatter. I 2007 skrev han manuskriptet til Juliane Moore-filmen Savage Grace, der fik en pæn modtagelse på Sundance-festivalen, men ellers er han et relativt ubeskrevet blad i filmregi.

Han befinder sig dog i miljøet omkring manuslegenden Paul Schrader og har arbejdet sammen med Steven Soderbergh, fortæller Thomas Gammeltoft.

Sønderjylland i USA
Fine & Mellow ejer selv rettighederne til manuskriptet, der skal ligge færdigt før årsskiftet. 



Derefter starter arbejdet med at finansiere projektet og finde skuespillere. Hvis alt går vel, kan produktionen gå i gang i 2011. Flere producenter har allerede vist interesse, siger Henrik Ruben Genz.

”Vores agent har kanaliseret os ud til folk, der er interesserede i at fastholde filmens europæiske blik, hvor det hele er lidt underfortalt og moralsk anfægteligt.”

”Vi har da mødt nogle folk, der ikke tror på en film, hvor hovedpersonen halvvejs slår sin love interest ihjel. Men mange synes netop det mod er overrumplende og noget, de ikke har set før.”

– Og hvor finder man så den sønderjyske marsk i Guds eget land?

”I originalen forsøgte vi jo at finde et lille stykke amerikansk midt-vest i Danmark. Når vi kunne finde USA i Sønderjylland, kan vi vel også finde Sønderjylland i USA,” griner Henrik Ruben Genz.

Det hippe selskab  
Mens remaket er i støbeskeen, er originalen snart aktuel i USA.

I slutningen af januar får Terribly Happy premiere i Chicago, New York og Los Angeles, og hvis den bliver godt modtaget, vil den spille i biografer landet over.

Det er det lille progressive og hippe selskab Oscilloscope Laboratories, som ejes af Beastie Boys-grundlæggeren Adam Yauch, der har købt distributionsrettighederne til filmen.

Lanceres som Tarantino
På plakaten, der kan ses her på siden, lanceres filmen som et værk af Coen’ske eller Tarantino’ske dimensioner.

”Jeg er personligt ikke 100 procent tosset med plakaten,” indrømmer Thomas Gammeltoft.

”Men selskabet kender markedet utroligt godt og ved, hvordan den skal promoveres i forhold til det amerikanske art house-publikum. Derovre bliver den set som en Tarantino-agtig film,” siger Thomas Gammeltoft.

I Danmark lokkede Frygtelig lykkelig 271.000 mennesker i biografen, og den blev overdynget med Robert- og Bodil-priser.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko