Nyhed
25. sep. 2007 | 06:21

Goddag, vil du ikke se min film?

En alternativ annoncekampagne for Thomas Vinterbergs nye film har ikke kunnet trække folk i biografen.

Af Julie Bach

Vinterberg virker desperat. Vinterberg sætter sit ansigt på spil. Sådan lød et par af sidste uges avisoverskrifter.

Det drejede sig om kampagnen for Thomas Vinterbergs nye film, En mand kommer hjem, hvor instruktøren selv bad læserne om at klikke sig ind og se traileren for filmen.

Hos distributøren Filmfolket, der stod bag kampagnen, synes man ikke, Vinterbergs appel var desperat.

"Kampagnen skulle have en seriøs og personlig appel. Jeg synes, den er underspillet og tilpas afslappet. Det minder mere om et personligt brev," siger Loke Havn, direktør i Filmfolket.

Svær at lancere
Ideen med den meget direkte stil var en kombination af to ting.

"Vi syntes, vi havde en meget stærk trailer til filmen, og vi syntes, at vores største aktiv var Thomas Vinterberg, som jo har lavet en af de største danske film - nemlig Festen," siger Loke Havn.

"Vi ville gerne skabe en forventning til det, at han nu havde lavet noget nyt, på dansk. Så en kombination af de to ting, var den bedste måde, vi kunne promovere filmen på," siger han og forklarer, at filmens handling også gjorde, at den var svær at lancere på en traditionel plakat.

"Mange af skuespillerne er unge og ukendte, og filmen er genremæssigt ikke bare en ren folkekomedie. Filmen er svær at sælge på få sekunder med en slaglinje eller en plakat. Derfor ville vi have folk ind og se traileren," siger Loke Havn.

Vælger efter indhold
Men til trods for Vinterbergs glatte ansigt og traileren på nettet har kampagnen ikke trukket så mange ind i biografen. Efter ti dage har blot 22.000 publikummer købt billet.

Og måske var det en fejl primært at bruge Thomas Vinterbergs ansigt, mener Maja Giese, der er tidligere lanceringschef på Det Danske Filminstitut.

"Faren ved den slags kampagne er, at vi kun får øje på instruktøren og til gengæld ikke så meget på filmen. En mand kommer hjem er rettet mod voksne, og voksne vælger primært efter indhold. Derfor kan det måske virke mindre vedkommende for os, når det hele bliver båret af en instruktør," siger Maja Giese.

I skyggen af fiaskoer
Kampagnen lider under at stå i skyggen af Thomas Vinterbergs to forrige film, It's All About Love og Dear Wendy, der ikke var publikumssucceser, mener Maja Giese.

"Det er mere blevet en historie om Thomas Vinterberg, der vender tilbage til dansksproget film. Måske ville man have folk til at glemme de to fiaskoer siden Festen, men på den måde bliver man jo netop mindet om de to film.  Og det er blevet for meget," siger Maja Giese, der dog sagtens forstår, at man har satset på Vinterberg i lanceringen.

"Vi holder jo af Thomas Vinterberg og af Festen. Havde En mand kommer hjem været på højde med Festen, ville kampagnen også have virket overskudsagtig. Men når det ikke er tilfældet, virker den modsat, som om de ikke havde andet at sælge filmen med."

Anmeldelsernes skyld
Loke Havn mener ikke, det er kampagnens skyld, at filmen ikke er blevet set af flere.

"Det er lige så meget de lunkne anmeldelser, og det at folk efterhånden er meget selektive med, hvad de går ind og ser. Konkurrencen med tv og dvd er hård," siger han og fortsætter:

"Hvis filmen havde været stærkere, tror jeg også, vi havde kunnet se en bedre effekt af kampagnen."

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko