Nyhed
12. mar. 2008 | 08:15

Google tættere på privatlivet

Køb af online-annoncevirksomhed kan give Google adgang til flere oplysninger om private borgere.

Af Mads Mariegaard

Globale netvirksomheders store viden om private borgeres adfærd på nettet har længe bekymret forbruger- og menneskerettighedsfolk.

Den bekymring stiger nu, efter at Financial Times i sidste uge skrev, at Europa-Kommissionen vil godkende Googles køb af online-annoncevirksomheden DoubleClick, der ifølge fagbladet BusinessWeek sidder på 80 procent af markedet for bannerreklamer på nettet.

USA's regering sagde god for købet allerede sidste år, og gør EU det samme, kan Google kombinere egen viden om, hvad brugere søger på, med DoubleClicks viden om, hvilke netsider de besøger. Dermed kan Google lægge alen til virksomhedens enorme viden om private borgeres adfærd på nettet.

I den store reportage fra Googles hovedkvarter Googleplex, som Ekko bringer i nyeste nummer, betegner den amerikanske brancheekspert Chris Sherman forholdet mellem Google og netbrugerne som "en byttehandel".

"Google sporer dine handlinger på nettet for at forstå dine behov. Til gengæld får du en bedre og hurtigere service. Når alt kommer til alt, må du selv finde ud af, om du stoler på Google," siger Sherman i artiklen.

Læs historien om Google i Ekko #40, som er på gaden og forhandles her.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko