Viborg Animation Festival 2021
01. okt. 2021 | 15:42 - Opdateret 02. okt. 2021 | 09:29

Hitlers tissemand og virtuel hesteavl

Foto | ZED RUN
I det virtuelle hestevæddeløbsspil ZED RUN kan man avle digitale heste og satse penge på dem i løb.

Ekkos udsendte på årets Viborg Animation Festival møder blodig VR-kunst og manden bag et hestespil, der vil skabe et alternativt økonomisk system.

Af Frederik Hoff

Den rare omviser på Viborg Kunsthal åbner døren og advarer om, at deres nyeste udstilling godt kan være lidt uhyggelig. Men som hun smilende siger: ”Hvis man har fulgt med i Barnaby, så kan man nok godt holde til det.”

Ti sekunder efter får jeg Adolf Hitlers kæmpetissemand i ansigtet.

Der er umiddelbart meget langt fra landlig hyggekrimi til provokunstneren Paul McCarthys virtual reality-værk, som er lavet til Viborg Animation Festival i år.

76-årige McCarthy er en af USA’s mest indflydelsesrige kunstnere, og allerede på sidste års festival besøgte han Viborg og gjorde VR-debut med den grænseoverskridende C.S.S.C.

I samarbejde med selskabet Khora Contemporary og Viborgs animationsskole The Animation Workshop skruer han i år op til elleve med værket A&E. Initialerne står både for ”Adam og Eva”, ”Arts and Entertainment” og ”Adolf og Eva”.

Her bliver et åbent skovlandskab hurtigt klaustrofobisk, da det fyldes med utallige kloner af en nøgen Adolf Hitler og Eva Braun, og i forskellige størrelser vælter klonerne rundt i gentagne cyklusser.

Der drikkes champagne, og Braun giver igen og igen sin elsker et køligt nakkeskud med pistolen. Kønsorganer, blod og et roterende træ med spidse grene kommer alt for tæt på ens ansigt, så man uvilkårligt blinker ukontrolleret.

Det er svært at beholde VR-brillerne på, men samtidig er oplevelsen så imponerende ubehagelig, at det er endnu sværere at tage dem af.

Forskrækket spjæt
Lige så lidt respekt for personlige grænser har Sophie Hjerls VR-værk Being Is? på Expanded Animation Lab-udstillingen, hvor animationens muligheder årligt testes.

Som publikum står man omringet af fire skumle skikkelser, og hver gang man kigger over på en ny, er de lidt tættere på.

Værket er sat op midt i en stor hal, som er fyldt med mennesker og glad musik. Man når at tænke, at hyggen nok skal blive forpurret, inden hovedet igen drejes, og et klamt mandeansigt står få centimeter fra mit.

Et forskrækket spjæt senere falder jeg i snak med animatoren Chris Ebeling. Den 40-årige dansker har sammen med australske Animal Logic animeret for store film som Lego filmen og lavet visuelle effekter til The Great Gatsby.

I år deltager han i Expanded Animation Lab for at fortælle om det virtuelle hestevæddeløbsspil ZED RUN, som han er medstifter og kreativ direktør for.

ZED RUN er et spil, hvor man kan avle virtuelle væddeløbsheste med supersofistikeret, digital DNA. Derefter kan hestene deltage i ræs, hvor man satser kryptovaluta som ”bitcoin” på dem.

Det særlige er, at spillere rent faktisk ejer deres heste, også uden for spillet.

”I andre spil bruger man penge på at eje noget, som kun eksisterer inde i spillet. Men vores heste er koblet op på tokens, som kan tages ud af spillet. Der kan ikke svindles med det, fordi ejerskabet spores via blockchain-teknologi, så alle kan se, hvem der ejer hvad,” forklarer Chris Ebeling.

Futuristiske steampunk-heste
Han tager smartphonen frem foran et tomt gulv. På skærmens gulv kommer en steampunk-agtig, futuristisk hest frem.

Ved hjælp af augmented reality-teknologi kan han få sin hånd ind mellem telefonen og hesten for at ae den eller give den en virtuel gulerod. Det føles, som om den står foran ham.

Hovdyret har ikke nogen værdi i sig selv, men i spillets verden kan en god hest sælges til andre spillere. For kryptovaluta, der når som helst kan veksles til virkelige penge.

ZED RUN har eksisteret i tre år, og der er allerede gigantiske beløb i omløb.

”For to uger siden solgte nogen omkring tyve gode heste til 1,7 millioner dollars (knap elleve millioner kroner, red.), og vi har hørt fra folk, der for et halvt år siden var Uber-chauffører og nu tjener styrtende som virtuelle hesteavlere på fuldtid.”

ZED RUN har allerede kæmpefirmaer fra New York i ryggen, og Chris Ebeling har vilde ambitioner.

”Planen er, at det skal være muligt for firmaer at sponsorere succesfulde heste med deres logo for penge, der går direkte til hestens ejer. På langt sigt skal man også kunne eje væddeløbsbaner og ansætte andre spillere i virksomheder inde i spillets verden.”

”Vi giver kontrollen tilbage til brugerne i et helt nyt decentraliseret økonomisk system. Det er total disruption.”

Chris Ebelings helt store drøm er at forbinde alle virtuelle universer, så man kan bytte virtuelle genstande og heste på tværs af spil.

”En verden, hvor alting eksisterer online, og hvor vi kan gøre, hvad vi vil. Fuldstændigt som i Steven Spielbergs sci-fi-film Ready Player One. Det kommer uden tvivl til at ske lige om lidt, og vi hopper i førersædet.”

Menneske møder pegasus
Viborg Animation Festival foregår i år fra 27. september til 3. oktober. Her støder man skiftevis ind i mennesker som Chris Ebeling, der lader til at komme fra fremtiden, og folk, der er fremtiden for dansk animation.

En af dem er 27-årige Susi Haaning.

På Odense International Film Festival vandt hun en Animation Talent Award for Yndlingsdatter, der er hendes afgangsfilm fra Den Danske Filmskole. Den er med i konkurrencen Best Student Film Competition i Viborg.

2D-kortfilmen mediterer drømmende over Haanings eget forhold til sin far i barndommen. Filmen bruger flere abstrakte greb som et tredje øje i panden og pegasuser til at fortælle historien.

”Animation er fedt, fordi man kan gøre vilde ting, uden at publikum tager det bogstaveligt. De forstår godt, at det handler om rigtige mennesker, selv om en af dem også lidt er en pegasus nogle gange. Det kan live action ikke på samme måde,” fortæller Susi Haaning.

Filmskaberen har mange gryder i kog for tiden. Blandt andet pønser hun på en animeret ungdomsserie. Det eneste sikre er, at hun vil bruge en helt anden visuel stil næste gang.

Susi Haaning tog fra 2011 til 2014 en visuel HF på The Animation Workshop, og efter sin afgang fra Filmskolen sidste år var hun tilbage på animationsskolens Open Workshop-tilbud for kunstnere.

”Viborg er mit andet hjem. Hvis jeg i København siger, at jeg er filminstruktør, bliver folk lidt overraskede, når det går op for dem, at jeg laver animationsfilm. I Viborg giver det sig selv. Det er fedt med et helt miljø bare dedikeret til min yndlingsting.”

Trailer: Viborg Animation Festival

Kommentarer

Viborg Animation Festival

Startede i 2012 med at vise animationsfilm for børn og voksne.

Danmarks største animationsfestival.

Arrangeret af uddannelsen The Animation Workshop.

Finder sted 27. september – 3. oktober

Læs mere.

© Filmmagasinet Ekko