Ekkos danske filmkanon
Tema
16. mar. 2005 | 08:00

Kanon: novellefilm

Foto | Vibeke Winding
Det Perfekte Menneske

10 film udvalgt af Ekkos redaktion

Af Redaktionen / Ekko #25

DE NÅEDE FÆRGEN
Carl Th. Dreyer / 1948
Historien om en motorcyklist og hans veninde, der møder deres skæbne på en fynsk landevej, bygger på en af Johannes V. Jensens Myter og var et bestillingsarbejde for Raadet for Større Færdselssikkerhed. Dreyer forener rystet reportagestil med symbolske elementer, som skaber en stemning af skæbnebestemthed.
 
PALLE ALENE I VERDEN
Astrid Henning-Jensen / 1949
Lille Palle får ethvert barns ønskedrøm opfyldt — at være alene i verden — og erfarer, at det ikke er sjovt i længden. Verden set med et barns øjne. Denne tidlige børnefilmklassiker, der bygger på Jens Sigsgaard og Arne Ungermanns børnebog, fik succes i Cannes.
 
DET PERFEKTE MENNESKE
Jørgen Leth / 1967
Med forførende billedpoesi og et glimt i øjet foretager Leth et antropologisk studie af det perfekte menneske — af to personer i et hvidt rum. For en gangs skyld en avantgardefilm, som ikke er blevet forældet med tiden — og som har fået fornyet aktualitet med Trier og Leths genindspilninger i De fem benspænd (2003).
 
BENNYS BADEKAR
Flemming Quist Møller og Jannik Hastrup / 1970
Når man keder sig i det moderne betonhøjhus, kan man altid søge tilflugt i fantasien og forvandle bade-karret til et gigantisk hav med mærkelige væsener og to fordrukne skelet-sørøvere. Den 45 minutter lange  animations-klassiker om drengen Benny er båret af boblende fortælleglæde, sjove sangnumre og psykedeliske visioner.
 
HISTORIEN OM KIM SKOV
Hans-Henrik Jørgensen / 1981
Den mest udlejede film på Statens Filmcentral i 1980'erne skildrer en families flytning fra landsby til gold forstad. Nyopført slum, mobning, hærværk, druk og vold — samfundskritikken er tidstypisk bastant, men portrættet af trettenårige Kim Skov er stadig en stærk emotionel oplevelse.
 
SIDSTE OMGANG
Thomas Vinterberg / 1993
Thomas Bo Larsen spiller en ung, dødeligt syg mand, der tager afsked med kliken og familien over et sidste, bevægende døgn. Med sin humor, varme og ungdommelige desperation indvarslede Vinterbergs afgangsfilm på Filmskolen et generationsskift i dansk film. Tilgængelig på Amtscentret i København, bånd nr. 9815308.
 
FEDE TIDER
Peter Bay / 1996
Bag politiske floskler og pansret kønskamp gemmer sig forvirrede unge mennesker. Bays veloplagte satire over hippie- og kollektivbevægelsen i 70'erne er båret af psykologisk indsigt. Filmen fik trods sine kun 53 minutter succes i biografen.
 
ROYAL BLUES
Lotte Svendsen / 1997
Filmen tager turen nedefra og op gennem det danske velfærdssamfund — fra den royalistiske underklasse til den utilnærmelige kongefamilie. Et sjældent klassebevidst Danmarks-portræt, der med sin velbalancerede blanding af realisme, magi og satire er Lotte Svendsens bedste film.
 
VALGAFTEN
Anders Thomas Jensen / 1998
Ulrich Thomsen er den unge idealist, som på vej til stemmelokalet konfronteres med tre racistiske taxachauffører og får sin idealisme sat på en hård prøve. Filmen, underfundigt fortalt og fyldt med sort humor, vandt en Oscar for bedste kortfilm.
 
BROR, MIN BROR
Henrik Ruben Genz / 1999
Det første kys er svært, når man har selveste Rhett Butler fra Borte med blæsten som forbillede. Oscar-nomineret, charmerende kærlighedsdrama og et levende bevis på, at man godt kan skildre komplekse følelser som jalousi og præstationsangst for de yngste.




 
 

Kommentarer

Filmene kan lånes på biblioteket og fuldt lovligt vises i skolen. Institutioner kan også købe filmene via DBS medier.

© Filmmagasinet Ekko