Nyhed
19. feb. 2009 | 10:55

Kontroversiel instruktør taler ud

Ekkos interview med Christoffer Guldbrandsen, der er i gang med film om EU, kan nu læses online.

Af Jesper Bo Petersen

Christoffer Guldbrandsen har gjort det igen: bragt sig i overskrifterne med en dokumentarfilm om politik.

Dagbog fra midten blev til på initiativ fra Naser Khader og skulle have været en film om en spirende ny politisk bevægelse, men endte som en gravskrift for Ny Alliance og muligvis også for Khaders egen politiske karriere.

Filmen har vakt stor debat, og særligt Anders Samuelsen er uenig i fremstillingen af Ny Alliances storhed og fald og især af sin egen rolle, der i filmen nærmer sig det skurkagtige.

”Selvfølgelig manipulerer jeg”
Nu er Christoffer Guldbrandsen i gang med en international film, Præsidenten, der optrevler de komplicerede forhandlinger om Lissabon-traktaten i EU.

”Selvfølgelig manipulerer jeg, det gør alle, der arbejder med film. Hvert klip er manipulerende, men det er jo ikke det samme, som at det ikke er sandt og rigtigt,” forklarer han i Ekkos interview fra #43, der nu kan læses i sin helhed her.

Kongerække
Christoffer Guldbrandsen er 37 år, men har allerede en kongerække af kontroversielle dokumentarfilm bag sig.

Fogh bag facaden
og Lykketoft finale er dissekerende politikerportrætter, der går tæt på – for tæt, mente nogle.

Fogh bag facaden udstillede magtforholdet mellem statsminister Anders Fogh Rasmussen og udenrigsminister Per Stig Møller, hvis bramfri udtalelser i filmen om Tysklands udenrigsminister skabte furore i EU.

I 2006 fremførte Guldbrandsen med Den hemmelige krig alvorlige anklager mod Anders Fogh-regeringen, som efter premieren gik kraftigt til modangreb.

Politisk spin
”Det var selvfølgelig politisk spin, og det handlede om at flytte fokus. Vi blev angrebet, fordi filmen fremførte en skarp og konkret kritik af en række politiske beslutninger i forbindelse med Danmarks deltagelse i krigen mod terror,” siger Christoffer Guldbrandsen til Ekko.

”Min etiske grundregel er, at filmen skal være ærlig. Der er rigtigt og forkert, der er sandt og falsk, og det skal filmen leve op til, lige meget hvordan og med hvilke virkemidler den er lavet,” forklarer han.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko