Nyhed
03. okt. 2011 | 18:54

Kulturminister med hang til b-film

Den ny kulturminister, Uffe Elbæk, vil øge støtten til dokumentarfilm og computerspil, men er ellers et ubeskrevet blad i filmbranchen.
Af Jacob Ludvigsen

”Du får, hvad du giver.”

Sådan lyder Uffe Elbæks motto, fremgår det af hans officielle cv.

Og det er der nok en hel del spidser i landets kulturinstitutioner, der håber, han lever op til: At den ny, radikale kulturminister de kommende år kommer til at dele rundhåndet ud af skattekronerne til kulturlivet.

57-årige Uffe Elbæk er langt fra noget ubeskrevet blad i den danske kulturstratosfære. Han var en af folkene bag det kulturelle iværksætterprojekt Frontløberne i Aarhus i 80’erne. I 1991 grundlagde han uddannelsen Kaospiloterne, og i 2009 ledede han den storstilede sportsbegivenhed for homoseksuelle, World Outgames.

Han har også været formand for Aarhus’ kulturudvalg, været formand for Kulturministeriets Udviklingsfond, og så har han skrevet freelance for Information og hedengangne Press.

Thriller-fan
I sin tid i Aarhus kæmpede Elbæk for kunstfilmbiografen Øst for Paradis’ overlevelse, og han har været involveret i satsningen Filmby Aarhus. Han har i 2007 til Urban udtalt, at hans yndlingsfilm er ”gode thrillere, b-film og smalle, eksperimenterende film”.

Men filmpolitisk er der mere tvivl om, hvad den nye minister står for. Og flere centrale filmpersoner indrømmer, at de ikke kender så meget til Uffe Elbæks visioner for filmkunsten.

”Jeg har kun hilst på ham en enkelt gang, så jeg har ikke noget stort kendskab til ham,” siger Det Danske Filminstituts direktør, Henrik Bo Nielsen.

”Men jeg har da læst hans valgkampsmanifest, hvor han skriver om sine visioner for kulturen, og her tyder det da på, at han bestemt har brugt tid på at tale med folk i filmmiljøet om, hvad mulighederne er,” fortsætter han.

En mand med gang i
Heller ikke Producentforeningens formand, Klaus Hansen, har stiftet større, personligt bekendtskab med Uffe Elbæk. Men han ser positivt på den ny ministers overordnede ideer.

”Han er en visionær mand. Det er ikke en kritik af Per Stig Møller, men vi kan jo se på Uffe Elbæks baggrund, at han er en mand, der på god gammeldags københavnsk er gang i,” siger Klaus Hansen.

”Og jeg blev meget glad for at se, at han i sin plan for kulturen fremhæver to områder, som er nødlidende fra et kulturpolitisk synspunkt: dokumentarfilmen og computerspil."

Kulturens Marshall-plan

Uffe Elbæks visioner for kulturområdet blev under valgkampen samlet i notatet ”Kulturens Marshall-plan”. Ud over øget fokus på computerspil og dokumentarfilm nævner han videreudvikling af digital distribution, fokus på digital kunst og oprettelsen af nye støtteordninger for programformer, der ikke passer ind i eksisterende støttestrukturer, for eksempel online-video.

Men hvad er det for en type minister, filmbranchens topfolk kommer til at stifte bekendtskab med for første gang de næste måneder?

Christian Have, rådgiver inden for kulturområdet og kreativ direktør i Have Kommunikation, kender Uffe Elbæk indgående. Og han er overbevist om, at branchen vil komme til at mærke, at de har fået ny minister.

”Vi får en kulturminister, der vil komme til at sætte sit tydelige aftryk på kulturområdet - altså hvad er det, vi skal med film, hvor skal vi hen, hvad er det for en position, dansk film skal indtage. En minister, der gerne vil snakke visioner og værdier,” siger han og fortsætter:

”Han har en interesse for den brede kultur, men ikke mindst en interesse for det smalle - ikke det elitære i gammeldags forstand, men det, der har cutting edge, det nye.”

Kigger fremad
- Hvordan vil han være anderledes fra de sidste tre, konservative kulturministre?


”For det første kigger han nok mere fremad end tilbage. Vi har haft konservative kulturministre, der har været meget optaget af kulturkanon, kulturarv og kulturværdidebat, der alt sammen pegede tilbage. Jeg tror, Uffe vil kigge fremad, han vil måske oven i købet definere en 2020-kulturplan, der siger, hvor skal vi hen.”

Vil han komme til at stille klare krav til Det Danske Filminstitut?

”Ja, det tror jeg helt sikkert. Og han vil stille krav til mange andre kulturinstitutioner om, hvad det er, de skal, og hvad deres eksistensberettigelse er.”

Armslængdeprincippet

Hos Filminstituttet understreger Henrik Bo Nielsen dog, at den ny kulturministers aftryk på filmområdet først for alvor vil kunne ses om nogle år. Det nye filmforlig for de kommende tre et halvt år er kun lige indgået, og det har opbakning fra alle partier i Folketinget.

”Så den nye minister skal jo arbejde i den ånd, filmaftalen er lavet i. Og det betyder desuden, at vi har rigtigt god tid til at lære hinanden at kende. Det synes jeg er vældig positivt,” siger han.

Henrik Bo Nielsen har dog nogle klare krav til, hvad en kulturminister skal kunne.

”Han skal kunne skaffe penge til kulturen eller i hvert fald sørge for, at vi heller ikke i krisetider mister penge. Armslængdeprincippet skal ligge som en pavlovsk refleks hos ham. Og så bliver jeg rigtig glad, hvis han forstår, at vi sammen med politikerne skal diskutere, hvad der skal komme ud af pengene, og hvad de politiske målsætninger er, men at politikerne i øvrigt skal blande sig udenom, hvordan målene nås.”

På spørgsmålet om, hvorvidt Henrik Bo Nielsen havde foretrukket storfavoritten til posten, socialdemokraten Mogens Jensen, svarer han skælmsk:

”Det er jo meget enkelt sådan, at når man leder en kulturinstitution, så er alle kulturministre per definition et rigtig godt valg — når de er udnævnt.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko