Nyhed
11. okt. 2011 | 12:11

Lone Scherfig vender hjem

Efter stor succes i udlandet er den danske instruktør nu gået i gang med sit første danske projekt siden 2007: komedien Stendhals syndrom.
Af Jacob Ludvigsen

Det er fire år siden, Lone Scherfig sidst lavede film i Danmark. Dengang hed filmen Hjemve - og det er måske netop, hvad den siden så internationalt succesrige instruktør nu har fået.

I hvert fald er Lone Scherfig gået i gang med sin første danskproducerede film siden 2007.

Den nye film bærer titlen Stendahls syndrom og har foreløbig fået 100.000 kroner i manuskriptstøtte fra Det Danske Filminstitut. Manuskriptet skrives af Scherfig sammen med manuskriptforfatter Ulrik Trojaborg, der også var manuskriptkonsulent på Scherfigs Wilbur begår selvmord.

Trojaborg har i 30 år boet i New York, men er nu ligesom Scherfig vendt tilbage til Danmark.

Svimlende kunst
Hvad Stendahls syndrom helt specifikt handler om, står endnu hen i det uvisse, ud over at det er en komedie, og at Stendhals syndrom spiller en væsentlig rolle for indtil flere af personerne.

Det bemærkelsesværdige syndrom henviser til, at nogle mennesker bliver svimle, besvimer eller hallucinerer, når de oplever usædvanlig smukke kunstværker, gerne samlet på et lille sted som et museum.

Fænomenet er opkaldt efter den franske forfatter Stendahl, der oplevede syndromet, da han besøgte Firenze i 1817.

Producent endnu uvis
Stendahls syndrom produceres med penge fra både Skotland og Italien, og det er endnu ikke afklaret, hvem den danske producent er.

Dog har Zentropa tidligere produceret tre af Lone Scherfigs film, og da Ulrik Trojaborg ifølge sin LinkedIn-profil tidligere har været tilknyttet samme selskab som freelance manuskriptforfatter, ligner Zentropa et godt bud på en dansk bagmand.

Lone Scherfig har de sidste år vakt stor opmærksomhed for sine meritter i udlandet. I 2010 blev hendes engelskproducerede An Education Oscar-nomineret i hovedkategorien ”Bedste Film”.

I år fulgte hun op med Samme dag næste år, som fik en mere blandet modtagelse. Ekkos Morten Piil gav dog filmen fem stjerner.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko