Nyhed
31. maj 2021 | 17:11

Marco Effekten kommer skidt fra start

Foto | Klara Cvrckova
Jussi Adler-Olsen besøgte Ulrich Thomsen og de andre medvirkende i Marco Effekten under optagelserne i Prag for at se, hvordan det gik med den nyeste filmatisering af hans krimiserie.

Det gode vejr er skyld i dårligt billetsalg, lyder forklaringen fra Nordisk Film, men publikum er ude med riven efter den nye Afdeling Q-film og Jussi Adler-Olsen.

Af Nicki Bruun

Afdeling Q har på det store lærred undergået en enorm forvandling i Marco Effekten. Ulrich Thomsen er ny Carl Mørck i stedet for Nikolaj Lie Kaas, der i de fire foregående film trak sammenlagt tre millioner danskere i biografen.

Men filmserien, der er vor tids svar på Olsen-banden, er nu løbet ind i sin første modvind ved billetlugerne.

Marco Effekten har efter sin åbningsweekend siden premieren i torsdags blot solgt 71.007 billetter, og det tal er inklusive forpremierer.

Det lyder måske som mange billetter, og for de fleste film ville det også være et særdeles glædeligt resultat. Men de fire første film i Afdeling Q-serien var meget mere populære fra start.

Forgængeren Journal 64 fra 2018 blev faktisk den bedste biografåbning nogensinde for en dansk film, da den lagde fra land med 215.000 danskere i biografen.

Koldeste maj i mands minde
Hos filmselskabet bag, Nordisk Film, mener man, at weekendens flotte vejr har kostet på publikumsfronten.

”Vi er nu ganske godt tilfredse vejret taget i betragtning. Det har været den koldeste maj måned i mands minde, og nu kom solen desværre. Biografbesøg har nok ikke stået øverst på publikums agenda i denne weekend,” skriver distributionschef Frederik Honoré til Ekko.

Han påpeger, at Marco Effekten udgjorde 57 procent af weekendens totalmarked.”

– Forventer du så, at Marco Effekten kommer op og rammer samme billetsalg som de andre Afdeling Q-film, hvis vejret ellers arter sig?

”Det er nok for tidligt at spå om. Der skal nok gå fjorten dage, før jeg kan sige noget præcist.”

Mere end middelgod
Ekkos anmelder giver fire stjerner til Marco Effekten og mener, at filmen fortjener samme folkelige succes som forgængerne.

”Det er først og fremmest Ulrich Thomsens portræt af den desillusionerede, traumatiserede og faktisk hjemløse Carl Mørck, som gør filmen til mere end middelgod,” skriver krimieksperten Bo Tao Michaëlis.

Han har anmeldt alle fem Afdeling Q-film for Ekko til mellem tre og fem stjerner.

”Thomsens fortvivlede ansigt med desperate øjne, nervøse træk og trodsig mund er filmens vedvarende seværdighed,” skriver Bo Tao Michaëlis.

Ekstra Bladet giver som det eneste store medie fem stjerner til Marco Effekten, mens dagblade som Berlingske og Politiken er mere tilbageholdende og giver blot tre stjerner.

Håber Jussi fik sin vilje
Blandt de lidt over 70.000 danskere, som har set filmen, er der mange hårdere kritikere.

”Vi var fire personer inde og se den, og vi overvejede at gå ud af biografen halvvejs igennem. Det har jeg kun oplevet en håndfuld gange,” skriver en bruger på kino.dk og fortsætter:

”Det var en meget skuffende film, hvis de får lov at lave flere, behøver jeg ikke se dem. Virkelig skuffende at tage så god en filmserie og ødelægge den fuldstændigt.”

På kino.dk har filmen en flot brugervurdering på 4,9 ud af 6 på baggrund af 828 brugerstemmer.

Men størstedelen af de 29 brugeranmeldelser er ligesom ovenstående særdeles negative. Mange giver blot én stjerne, og kritikerne hæfter sig ved Carl Mørcks irriterende brug af nikotintyggegummi, mens filmen bliver kaldt kedelig og langtrukken.

”Afdeling Q er hermed afgået ved døden,” lyder det fra en bruger, som også vender kritikken mod bogforlæggets ophavsmand, Jussi Adler-Olsen.

Forfatteren var aldrig glad for valget af Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen og den oprindelige filmserie i det hele taget. Så efter fire filmatiseringer valgte han at sælge filmrettighederne til Nordisk Film og starte forfra.

”Håber, du fik din vilje, Jussi Adler-Olsen. Tak for lort!!!” skriver den skuffede bruger på kino.dk.

Trailer: Marco Effekten

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko