Nyhed
08. feb. 2009 | 18:03

Metoden bag Cannes-vinderen

”Vi filmede, som om det var en fodboldkamp,” fortæller franske Laurent Cantet om sin prisvinder Klassen.

Af Jesper Bo Petersen

I den biografaktuelle Klassen sætter instruktøren sit publikum i øjenhøjde med de multietniske teenagere, der befolker betonvirkeligheden i Paris’ 14. Arrondissement.

De unge skuespillere er taget direkte ud af ghettoen, og klasselæreren, der er filmens omdrejningspunkt, er den virkelige lærer, som også har skrevet forlægget til filmen.

”Jeg var forbløffet over at se, hvordan eleverne kunne skifte fuldstændigt i følelsesregistret fra det ene splitsekund til det næste,” siger Laurent Cantet, som Ekko har mødt i Paris.

Cannes-vinderen fortæller i interviewet, at han har iscenesat hverdagens kamp i klasselokalet som en fodboldkamp, hvor de ofte improviserede replikker flyver frem og tilbage mellem de rapkæftede elever og den ihærdige lærer.

”Det, jeg godt kan lide ved filmen er, at replikkerne falder rapt. Vi har fornemmelsen af at overvære store spilleres kamp,” siger Cantet, som i processen kom ind under huden på de unge skuespillere.

”De har oplevet, at de havde noget at bidrage med. Jeg betragtede dem med en vis ømhed. Det er de ikke vant til. De er mere vant at blive udsat for det omgivende samfunds domme. Ofte er folk bange for disse børn.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko