Ny film om Adrian Lloyd Hughes’ familie

Adrian Lloyd Hughes spiller sig selv over for Birthe Neumann som sin egen krigeriske mor, Jette Dreyer, der kort før en teaterforestilling kalder sin søn nazist, fordi han ikke vil brokke sig over en manglende handicaprampe.
I 2021 fik instruktøren Jesper Dalgaard spundet guld ud af dansktop-gruppen Kandis med dokumentaren Kandis for livet, der trods beskyldninger om kunstig iscenesættelse blev hyldet som et genrebrydende mesterværk.
Nu går han igen i kødet på en vild fortælling fra kultur-Danmark. Mors drenge handler om tv- og radioværten Adrian Lloyd Hughes og hans komplicerede familie.
”Jeg er tidligere blevet beskyldt for at iscenesætte virkeligheden, så jeg tænkte, at man her kunne lave en konstruktion, som var bundærlig i sin undersøgelse,” siger Jesper Dalgaard til arrangementet Film på vej i Cinemateket, hvor efterårets danske film i dag blev præsenteret.
Her blev også vist en kort scene, hvor Hughes spiller sig selv over for Birthe Neumann som den krigeriske mor, Jette Dreyer. Kort før en teaterforestilling kalder hun sin søn nazist, fordi han ikke vil brokke sig over teatrets manglende handicaprampe til moren.
”Nazist? Er det virkelig der, vi er?” spørger han.
”Det kan jeg forsikre dig om, at vi er,” svarer moren med tandtungt raseri, inden et kor på scenen begynder at synge om handicapramper.
Filmen fortæller historien om Hughes og hans fire brødre, der alle har meget forskellige syn på den afdøde mor. De optræder alle i dokumentaren, og gennem rekonstruktioner af traumatiske interaktioner og musikalske indslag forsøger instruktøren at nærme sig sandheden.
”Jeg havde lyst til at se Birthe Neumann, Jakob Cedergren og Asta Kamma August på slap line i sådan en fucked up familierevy,” forklarer Jesper Dalgaard i Cinemateket.
Skuespillerne hjælper med at fortælle familiehistorien, der strækker sig helt til bage til 50’ernes jetsetmiljø i København.
På mine blodskrabede knæ
Adrian Lloyd Hughes har allerede fortalt historien om sin specielle mor og generelt kuriøse familiehistorie i bogen Mors dreng – Erindringer om familien og hitpodcasten Mors afskedsbrev.
Sidstnævnte tager udgangspunkt i Jette Dreyers meget lidt sentimentale sidste ord til sine sønner og opvæksten som adoptivdatter af byggematadoren Torben Dreyer.
”Podcasten gik så godt, som en podcast kan gå. Der er ikke en mellemleder i Danmarks Radio, der har fået armene ned endnu,” praler Adrian Lloyd Hughes til Film på Vej.
I podcasten er det Ghita Nørby, der læser morens breve op, men i filmen har Birthe Neumann taget over.
Ifølge værten er alle seks afsnit af Mors afskedsbrev hørt af 325.000 danskere – mindst – mens bogen er mindre succesfuld. Og hanvidste, at hvis historien skulle blive en film, måtte en anden tage over.
”Forestil dig, at der kommer en instruktør og siger, at jeg har mellem seks og ni millioner kroner fra det Danske Filminstitut til at genopføre dine værste traumer med fucking Birthe Neumann, Asta Kamma August og Jakob Cedergren. Jeg skal bare hilse og sige, at det er det vildeste mindfuck,” forklarer Hughes.
Han roser Jesper Dalgaard for aldrig at snyde på vægten med iscenesættelserne. Til scenen, hvor morens afskedsbrev skulle skrives, tilkæmpede instruktøren sig adgang til det rigtige værelse i Kokkedal og møblerede det med Jette Dreyers møbler.
”Jeg takker Jesper på mine blodskrabede knæ for at gøre det og vil anbefale enhver at stille sig til rådighed for Jespers kunstneriske visioner,” lyder det fra Hughes til Film på vej.
Mors drenge er produceret af Helle Faber og Made in Copenhagen (Mr. Nobody mod Putin) og får biografpremiere den 13. november.
Kommentarer