Odense 2023
25. aug. 2023 | 15:25

Anbefaling: Odenses bedste begivenheder

Foto | Andreas Bastiansen

Anders Walter instruerer Pilou Asbæk i spillefilmen Når befrielsen kommer, der bliver vist på festivalen i Odense, hvor instruktøren også fortæller om sine populære kortfilm.

Hvordan pitcher man en film, og hvordan vandt Ander Walter sin Oscar? Her er otte inspirerende begivenheder ved årets filmfestival i Odense.

Af Martin Hemmje Østergaard

Odense International Film Festival fejrer kortfilm fra hele verden.

Ud af 4.129 indsendte kortfilm er 129 blevet udvalgt, og de kan ses i et pakket program fra 28. august til 3. september.

Men det er ikke kun de endelige film, festivalen sætter fokus på.

Der er nemlig vanen tro et bredt udvalg af talks, paneler, debatter og workshops, som stiller skarpt på mindre synlige, men afgørende aspekter af filmproduktion.

Filmmagasinet Ekko udpeger otte inspirerende begivenheder, som branchefolk og andre interesserede ikke må gå glip af.

 

Fra Odense til Oscar med Anders Walter

Anders Walter vandt en Oscar for kortfilmen Helium i 2014 og var nomineret til prisen igen i 2023 for kortfilmen Ivalu. Og så har han hele tre Ekko Shortlist Awards-nomineringer under bæltet.

Nu er han aktuel med spillefilmen Når befrielsen kommer med Pilou Asbæk i hovedrollen, som får fem stjerner i Ekko.

Krigsdramaet bliver vist om onsdagen under festivalen, men Anders Walter sætter sig allerede tirsdag sammen med festivalleder Birgitte Weinberger.

De vil have en samtale om hans vilde rejse som filminstruktør, og det blive med garanti interessant for alle med en filmskaber i maven.

Begivenheden finder sted tirsdag 29. august kl. 12.30 i Magasinet.

 

Paneldebat: Kortfilmens fremtid i Danmark

Hvad er meningen med kortfilm? Er de bare de første spæde skridt for filmskabere på vej mod drømmen om den første spillefilm?

Det Danske Filminstitut er næsten holdt helt op med at yde støtte til kortfilm, men i dette panel vil muligheden for genindførelse af støtten blive diskuteret.

Filmkritiker Maria Månson modererer panelet bestående af direktør for Det Danske Filminstitut Claus Ladegaard og instruktørerne Christian Tafdrup og Zinnini Elkington. Sidstnævnte vandt Shortlist Prisen for #MeToo-dramaet En flirt i 2020 (foto).

Kortfilmens placering i den danske filmbranche er debattens emne. For kan den også være en eksperimentel legeplads for de etablerede filmkunstnere – og hvordan?

Debatten finder sted tirsdag 29. august kl. 15.30 i Frølageret.

 

Fra kortfilm til teater – åben prøve

Metode og virkemidler bliver sat på spidsen, når den Oscar-nominerede kortfilm On My Mind oversættes til scenekunstens skrå brædder.

Kortfilmen handler om en mands kamp mod bodegaejeren en tidlig tirsdag morgen. Han skal, koste hvad det vil, op på scenen og synge Elvis Presleys Always On My Mind på karaokeanlægget.

Publikum inviteres indenfor til at overvære den kreative proces, hvor den filmiske fortælling bliver iscenesat som teaterstykke.

Aftenen efter får publikum mulighed for at se resultatet, når teaterstykket blive opført. Efterfølgende afholdes en talk med de involverede i projektet.

Den åbne prøve finder sted tirsdag 29. august kl. 17 i Odeon.

Forestilling og talk kan opleves onsdag 30. august kl. 19 i Odeon.

 

Social bæredygtighed i filmbranchen

En filmproduktion kan være en hektisk arbejdsplads, og det går ud over trivslen. Producerne Thea Gjelstrup Paulsen og Astrid Gott Schmidt (foto) inviterer til en samtale om ordentlige arbejdsforhold i filmbranchen og deler ud af deres egne erfaringer.

De to kvinder kender hinanden fra filmmiljøet i Aarhus. Thea Gjelstrup Paulsen studerer Multiplatform Storytelling and Production på VIA University College, og Astrid Gott Schmidt uddanner sig til producer på Super8.

Som en del af den nye generation har de mulighed for at gøre op med indgroede måder at arbejde på og skabe sundere arbejdsforhold på filmproduktioner. I workshoppen giver de bud på konkrete løsninger, som de selv har arbejdet med.

Måske behøver man ikke lide af stress, bare fordi man laver film.

Begivenheden foregår onsdag 30. august kl. 16 i Frølageret.

 

Pitch Me Better

Mange gode filmidéer dør unge, fordi de simpelthen bliver pitchet for dårligt til at komme videre i systemet. Det er nærmest synd for dem.

Heldigvis deler Jacob Katz og Jeanette Noer fra Danske Dramatikere, der begge er medorganisatorer af OFF’s pitch-konkurrence Pitch Me Baby, ud af deres bedste pitch-råd.

De har begge hørt utallige pitches og læst stakkevis af ansøgninger om støtte til filmprojekter. Til arrangementet Pitch Me Better giver de eksempler på det, der virker – og selvfølgelig også det, man aldrig må gøre.

Hør deres gode råd torsdag 31. august kl. 10.30 i Frølageret.

 

Adgang til virkeligheden

Modsat fiktionens taknemmelige karakterer er medvirkende i dokumentarer ikke altid lige glade for at deltage.

Af nyere eksempler kommer man hurtigt i tanker om Into the Deep om Peter Madsens rumprogram, der efter Kim Wall-mordet udviklede sig til en film, som flere medvirkende ikke ønskede at være med i.

DR-dokumentaren Spies og morgenbolledamerne har ligeledes modtaget kritik fra otte medvirkende, som føler, at de blev vildledt om udsendelsens vinkel.

”Som dokumentarister i Danmark kan det være enormt svært at ’få lov’ til at fortælle om hårde ting, fordi vi løber ind i utallige hensyn, der ikke altid er relevante for selve filmen eller historien og dens vigtighed,” skriver festivalen om arrangementet, hvor dokumentaristens vilkår diskuteres.

I panelet deltager producer Ole Tornbjerg (MeToo: Sexisme bag skærmen, foto) og instruktørerne Mette Korsgaard (Bonnie og de tusinde mænd) og René Odgaard (Ingen kender Casper).

Debatten finder sted torsdag 31. august kl. 12 i Frølageret.

 

Workshop i metodeudvikling m. Rasmus Kloster-Bro

Den alternative, fynske filmuddannelse 18 Frames lukker offentligheden ind, når undervisningslokalet flyttes op på scenen i spillestedet Frølageret.

Instruktør Rasmus Kloster Bro underviser de studerende på 18 Frames i den kunstneriske praksis. Han er selv uddannet på Super16, der holder til i Nordisk Films studier i Valby, og han har tre film på Ekko Shortlist.

Desuden har han som formand for foreningen Danske Filminstruktører unik viden om de mange facetter ved livet som instruktør.

Undervisningen tager udgangspunkt i de studerendes egne produktioner fra forløbet på filmskolen. 18 Frames er en uddannelse, som tilrettelægges af de studerende og varer to et halvt år.

Workshoppen finder sted fredag 1. september kl. 15.15 i Frølageret.

 

1 film 5 komponister

En films lydunivers er lige så unikt som komponisten bag. I år spidser Odense-festivalen ører og fremhæver musikken og komponistens betydning for filmoplevelsen.

Animationskortfilmen ART’s Automotive på seks minutter handler om en ensom automekanikerrobot, der får besøg af en pågående kat. Filmen bliver prøvekanin, når fem vidt forskellige komponister fremviser deres bud på underlægningsmusik.

Fire af dem har fået to måneder til at komponere musikken til filmen, mens den femte er filmens oprindelige komponist, Jesper Ankarfeldt.

Han har lavet musik til mere end 100 film og computerspil. I 2022 blev han nomineret til Ekko Shortlist Awards for musikken til Young.

De vil alle være til stede, når de fem versioner vises frem for publikum.

Mød komponisterne fredag 1. september kl. 18 i Magasinet.

Kommentarer

Odense International Film Festival

Danmarks ældste filmfestival, som er grundlagt i 1975.

Vinderen bliver kvalificeret til en Oscar-nominering for bedste kortfilm.

Læs mere på festivalens hjemmeside.

© Filmmagasinet Ekko