Anbefaling
12. apr. 2021 | 19:09

På tur med de bedste roadmovies

Foto | Fox Searchlight
En familie fuld af aparte personligheder tager sammen en rejse på de amerikanske landeveje i Little Miss Sunshine, så datteren kan deltage i en skønhedskonkurrence.

I en tid med lukkede grænser forsøger vi at tage toppen af rejselysten og lade dig mærke suset i nogle af filmhistoriens bedste roadmovies.

Af Rune Abildgaard

Roadmovie-film har det med at starte, hvor mange film slutter: i en bil på vej ud mod horisonten.

Genren opstod for alvor i 70’ernes USA. Den har gennem tiden fungeret som talerør for samfundets pariaer, der ikke kunne finde sig til rette og derfor måtte køre hvileløst rundt.

Et af de seneste skud på stammen er Oscar-favoritten Nomadland, men filmhistorien er rig på små og store perler. Centralt står et opgør med normerne, når filmenes hovedpersoner forsøger at løsrive sig fra samfundets rigide regler.

Det er sikkert noget, mange i det nedlukkede Danmark og resten af verden særligt kan identificere sig med i disse dage.

Hvis du hungrer efter at komme ud i den virkelige verden, så lad disse anbefalinger minde dig om virkelighedens overraskelser, skuffelser og uendelige muligheder.

Charlot og Charlotte

Vi starter i Danmark. Året er 1996, det er sommer, og mænd er nogle svin.

Stakkels Charlotte (Helle Dolleris) er lige blevet brændt af i lufthavnen, men her møder hun heldigvis den fandenivoldske Charlot (Ellen Hillingsø), som inviterer sig selv med på tur.

Selv om verden uden for bilens ruder nogle gange går baglæns, drøner Charlot og Charlotte afsted for fuld udblæsning gennem Danmark.

Deres tur udvikler sig hurtigt til en flugt fra politiet takket være de mænd, som de samler op på vejen. Tag på et nostalgitrip til de bekymringsfrie 90’ere i Ole Bornedals morsomme pendant til Thelma og Louise.

 

Badlands

Terrence Malicks første spillefilm er hans mest traditionelle. Men Badlands har spor af reflekterende fortællerstemme, diskontinuerlig klippestil og klassisk musik, som instruktøren siden er blevet kendt for.

Femtenårige Holly (Sissy Spacek) er forelsket i skraldemanden Kit (Martin Sheen). Hendes enkefar forbyder datteren at se den unge mand. Men Kit er hurtig på aftrækkeren, så han dræber faren og stikker af med Holly.

Sammen flygter de ud i USA’s vildmark væk fra alle og enhver. Det er kun hinanden, de kan stole på. Resten skyder Kit.

Som i mange af 70’ernes roadmovies har friheden sin pris, og den kan kun opnås midlertidigt af dem, som tør sætte livet på spil.

 

Dommedag nu

Et af Francis Ford Coppolas største mesterværker var i sig selv en udfordrende rejse. Naturkatastrofer, borgerkrig og pludselige hjerteproblemer pressede filmens skabere til det yderste.

Den PTSD-plagede kaptajn Willard sendes tilbage til Vietnam-krigen på en hemmelig mission. Han skal finde og henrette oberst Kurtz, som har startet sit eget styre inde mit i junglen.

Med svedige riffs af The Doors, Martin Sheens hviskende fortællerstemme og en jungle badet i flammer hypnotiserer Dommedag nu tilskueren ind i krigens og menneskets mørke hjerte.

Filmen er baseret på Joseph Conrads roman Mørkets hjerte, hvor den lange rejse op ad Congofloden og ind i det ukendte er historiens bærende metafor.

 

Klovn – The Movie

Vi bliver på floden – eller åen – lidt endnu. Frank og Casper fra tv-serien Klovn har ikke læst Mørkets hjerte og ved derfor ikke, hvad de går ind til.

I et desperat forsøg på at bevise sit farpotentiale over for kæresten Mia vælger Frank at tage hendes tolvårige nevø Bo med på drengerøvs-kanotur op ad Gudenåen.

Da Casper får det at vide, nægter han at lade det gå ud over sine planer for Tour de Fiss’, som han har navngivet turen.

Som med så mange rejser stemmer forventningerne ikke overens med realiteterne, og nogle gange er det bedst bare at grine af det. Det er der rig mulighed for, hvis man tager med det umage par og Bo på en tåkrummende kanotur gennem det vilde Jylland.

 

Easy Rider

”Vi har gjort det,” siger Dennis Hopper som Billy med en joint i munden. ”Det er dét, det hele handler om. Du går efter de store penge, mand, og så er du fri.”

Med tanken fuld af penge efter en vellykket narkohandel rejser Billy og Wyatt (Peter Fonda) afsted på deres Harley Davidsons gennem slut-60’ernes USA mod friheden med en løftet fuckfinger til systemet.

Med abrupte klip og høj rockmusik kommer vi med gennem ”the land of the free”. På vejen får vi indblik i landets meget forskellige kulturer – fra nøgne hippier til fordomsfulde rednecks.

Easy Rider udfordrede samfundets frygt for anderledes mennesker. Filmen havde premiere i 1969 og var en kæmpe succes. Den var skelsættende for roadmovie-genren og fik stor betydning for 70’ernes ungdomsoprør.

 

Sideways

Alexander Paynes komedie skabte ifølge den amerikanske statsradio National Public Radio en ”Sideways-effekt” i den californiske vinindustri. Filmen øgede salget af Pinot noir og reducerede salget af Merlot.

I filmen møder vi vinkenderen Miles (Paul Giamatti) og den afdankede skuespiller Jack (Thomas Haden Church). De befinder sig i hver deres midtvejskrise og har ikke opnået den store succes, som de havde håbet på.

Jack er forlovet og derfor opsat på at få et sidste knald med en fremmed kvinde, inden han gifter sig. Miles er mere på jagt efter god vin, men lader sig alligevel rive med af stemningen.

På sjov vinsmagningstur rundt i Californien kommer makkerparret omkring en masse god vin og dårlig opførsel. Sideways nydes bedst henslængt på sofaen med næsen i et glas Pinot noir.

 

La Strada

American Film Institute kalder Federico Fellinis fjerde film ”en af de mest betydningsfulde film, der nogensinde er lavet”.

La Strada så dagens lys i 1954 og tog udgangspunkt i Italiens neorealisme, som dengang dominerede landets film. Men samtidig brød Fellini normerne med eventyrlige, mytologiske og klovnagtige elementer.

Unge Gelsomina bliver solgt af sin mor til den omrejsende udbryderkonge Zampanó, som kun har ét trick i sit repertoire.

Hun glæder sig til at opleve hele landet, men Zampanós øretæver præsenterer hurtigt Gelsomina for virkelighedens grusomheder, som hun naivt forsøger at ignorere.

La Strada er en tragisk og hjerteskærende film, der bliver hængende lang tid efter, at cirkusforestillingen er slut.

 

Rain Man

Brødrene Charlie og Raymond tager på en længere biltur fra Cincinnati til Los Angeles, hvor Charlie vil overtage de mange millioner, deres far efterlod til hjælpeløse Raymond.

Charlies opportunistiske livsstil udfordres af Raymonds krævende behov for struktur. Charlie må med besvær ommøblere samtlige motelværelser på vejen for at få fred for sin bror.

Først da Charlie opdager Raymonds superintelligens, finder de to brødre en fælles interesse i gambling. Filmen vandt fire Oscar i 1989 og huskes bedst for Dustin Hoffmans fascinerende præstation som autistiske Raymond over for Tom Cruises smarte Charlie.

Filmen er en god påmindelse om at se tingene i et større perspektiv.

 

Mad Max: Fury Road

George Miller overgår sig selv med sin fjerde Mad Max-film. Filmen balancerer perfekt mellem det brutale og det smukke, når sci-fi, action og roadmovie går op i en højere enhed.

Tom Hardys Max er på flugt gennem et apokalyptisk ørkenlandskab fra den onde hersker, Immortal Joe. På vejen møder han Imperator Furiosa og fem andre kvinder, der ligeledes er på flugt.

Det er lige før, man kan lugte benzinen og smage støvet i det hæsblæsende actionbrag, der overgår de fleste film i intensitet.

Charlize Theron sparker røv i rollen som Furiosa. Hvis du har brug for, at der snart sker noget, så bliver det næppe vildere end i Millers episke omgang pigerne mod drengene.

 

O Brother, Where Art Thou?

Ulysses, Pete og Delmar flygter gennem det sydlige USA i beskidte fangedragter. De søger en skat, som Ulysses vistnok har begravet. I virkeligheden leder Ulysses ikke efter en skat, men sin kone.

Undervejs mangler de penge. De går derfor med til at indspille en sang til radioen, der uden deres vidende bliver et kæmpehit.

Foruden George Clooney i en af hans bedste roller byder filmen på originale biroller, et fantastisk soundtrack og sjove replikker.

Hvis du er i humør til god underholdning ogforførende sirenesang, er der intet bedre end Coen-brødrenes odyssé gennem 30’ernes Mississippi.

 

Thelma og Louise

Med ordene ”Let’s keep going” sparkede Thelma og Louise i 1991 ny energi i roadmovie-genren.

De to kvinder er på flugt fra ordensmagten. En mand forsøger at voldtage Thelma, så hun skyder ham i selvforsvar.

Sammen flygter de afsted i en Ford Thunderbird mod et ukendt mål. De skal bare væk fra det hele: loven, kontrollerende mænd og samfundets fastlåste kønsroller.

Rejsen ender med et fastfrosset billede, der siden har brændt sig fast i filmhistorien.

Slå håret ud, find solbrillerne og de blå jeans frem! Vi suser gennem USA med to uafhængige kvinder bag rettet, og der er intet, der kan stoppe os.

 

Little Miss Sunshine

Familiens yngste datter er fast besluttet på at vinde skønhedskonkurrencen Little Miss Sunshine. Og det er præcis, hvad der skal til, mener hendes far Richard, som er livsstilscoach.

De suser fra New Mexico til Californien i et solskinsfarvet folkevognsrugbrød fyldt med samfundstabere.

Der er en selvhjælpsmand uden succes, en overlevet selvmorder, en skønhedsdronning med hinkestensbriller og en farveblind teenager med pilotdrømme. De bliver alle undervejs konfronteret med deres fejl og mangler.

Og så er der den hylemorsomme morfar på bagsædet, som sikrer, at vi ikke keder os på vejen.

 

… Og din mor

De hashrygende venner Tenoch og Julio har sendt deres kærester til Italien.

Drengene søger desperat nye, seksuelle erfaringer, så de inviterer den smukke og noget ældre Luisa med på biltur til stranden. Til deres store overraskelse siger hun ja.

… Og din mor er en erotisk og hormonfyldt dannelsesrejse gennem Mexico fra byen til udkanten omkring årtusindskiftet. En alvidende fortæller kommenterer løbende på alt det, som drengene ikke ser eller vælger at ignorere.

Den lille historie væver sig vej gennem en større, som kun Alfonso Cuarón formår at gøre det. Hed erotik blandes med virkelighedens tragedier og bryder genrens og samfundets seksuelle normer i de unges søgen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko