Nyhed
11. aug. 2010 | 12:00

Produktplacering tillades fra 2011

Med den nye medieaftale åbnes der for, at virksomheder må betale for at få deres produkter med i dansk film og tv. Det kan få konsekvenser for indholdet.
Af Andreas Straarup

Hidtil har det været sådan i Danmark, at virksomheder gerne må stille deres produkter til rådighed, hvis film- og tv-folk ønsker at anvende dem i en produktion.

Men de har ikke måttet betale for at få deres produkter med, hvis en dansk public service-station har stået for finansieringen.

Den lovgivning ændres der på, når den nye medieaftale træder i kraft ved årsskiftet.

”Der gives - bortset fra DR og de regionale TV 2-virksomheder - adgang til produktplacering i tv-udsendelser og produktplacering i tv-lignende on-demand tjenester i overensstemmelse med reglerne i AVMS-direktivet,” hedder det i aftaleteksten.

AVMS-direktivet er EU’s direktiv om audiovisuelle medietjenester, og aftalen indbefatter også de spillefilm, som danske tv-stationer er med til at finansiere.

Positive producenter og instruktører

Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen, er glad for den nye aftale. Blandt andet fordi den modvirker den konkurrenceforvridning, der ellers har været.

”Vi har arbejdet for en ligestilling mellem danske og udenlandske tv-programmer og spillefilm, fordi vi synes, det har været et problem, at vi ikke har kunnet udnytte den økonomi, der ligger i produktplacering,” siger Klaus Hansen.

Han forudser ikke, at det vil få store kunstneriske konsekvenser, men mener, at instruktører og producenter i 99 ud af 100 tilfælde vil kunne finde ud af at bruge produktplacering på en kunstnerisk forsvarlig måde.

En lignende holdning har man hos sammenslutningen Danske Filminstruktører.

”Vi havde det oppe på et møde for nogle måneder siden, og der var bestyrelsens holdning, at vi ikke har noget principielt imod produktplacering,” udtaler Sandra Piras, sekretariatschef hos Danske Filminstruktører.

Rædselsfuldt  
Mindre positiv er filminstruktør Lasse Spang Olsen.

”Det er rædselsfuldt,” lyder hans første reaktion på spørgsmålet om, hvad han synes om produktplacering.

Selv må Lasse Spang Olsen ikke udtale sig om filmen Simon & Malou på grund af et forlig.

Men hans personlige assistent, Steen Herdel, beretter om dårlige oplevelser i forbindelse med arbejdet på filmen fra 2009, hvor der ifølge ham optræder produktplacering.

Ude af sammenhæng

”Lasses frihed til at lave scenerne, som han havde dem oppe i hovedet, blev ekstremt begrænset af, at han skulle have nogle produkter med, som ikke passede ind i sammenhængen,” siger Steen Herdel.

Inden Simon & Malou kom i biograferne, sprang Lasse Spang Olsen fra som instruktør på grund af samarbejdsvanskeligheder. Uenigheden om produktplacering var en af de afgørende grunde til samarbejdsvanskelighederne.

Men Lasse Spang Olsen afviser ikke, at han i fremtiden vil lave film, hvor der forekommer produktplacering. Det skal bare gøres på en måde, så der kan opnås enighed mellem producenter og instruktør.

Ligner skjult reklame

Hos Forbrugerrådet er man endnu mere kritiske.

Her mener man, at produktplacering er at sammenligne med skjult reklame, fordi man ikke kan se, hvornår der er tale om reklame og kunstnerisk indhold.

”Vi synes, det er en rigtig dårlig idé, fordi produktplacering bryder med det princip, at reklame skal være genkendelig,” siger Mette Boye, der er afdelingschef i Forbrugerrådet.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko