Nyhed
15. sep. 2019 | 11:03 - Opdateret 15. sep. 2019 | 15:23

Rasmus Heide forlader Fridthjof Film

Foto | Fridthjof Film
Ronnie Fridthjof og Rasmus Heide med Mick Øgendahl i baggrunden har altid haft et godt tag på biografgængerne og vandt i 2014 med Alle for to publikumsprisen for bedste komedie ved Robert-festen.

Instruktøren bag kassesucceserne Blå mænd og Alle for én-serien er ikke længere en del af det kriseramte filmselskab, som han har været medejer af.

Af Claus Christensen

Hvis der er to, som har stået sammen i dansk film, er det instruktøren Rasmus Heide og producenten Ronnie Fridthjof.

Uden hverken en filmuddannelse eller støtte fra Filminstituttet bragede de i 2008 igennem med komedien Blå mænd, der sensationelt solgte 438.000 billetter.

Det var en underdog-triumf, der gav genlyd i hele filmbranchen.

Året efter fulgte de op på succesen med Julefrokosten. Trilogien Alle for én-to-tre med Mick Øgendahl fik en hård medfart af anmelderne, men lokkede ikke desto mindre tilsammen over én million danskere i biografen.

Men nu er samarbejdet mellem de to autodidakte filmskabere, der i høj grad har båret Fridthjof Film, en saga blot.

”Jeg har stoppet mit samarbejde med Ronnie,” skriver Rasmus Heide i en sms til Filmmagasinet Ekko.

”Jeg har gennem årene fået nogle interessante tilbud, og efter fem film med Ronnie tænkte jeg, at tiden var kommet til at prøve at samarbejde med andre, dygtige producere i branchen.”

For evigt forandret
Selskabets guldfugl Rasmus Heide har valgt at søge nye græsgange på et tidspunkt, hvor Fridthjof Film er i vanskeligheder.

For to måneder siden annoncerede Ronnie Fridthjof i Ekko, at han ville nedlægge sytten stillinger i Fridthjof Film og underselskabet Postyr, der laver postproduktion.

Selskabet satsede stort på Kasper Torstings Første Verdenskrigsdrama I krig & kærlighed, der havde et stort budget på 42,5 millioner kroner. Filmen solgte blot 70.000 billetter, og det var ikke nok til at kunne dække den store egenkapital, som Fridthjof Film havde lagt i projektet.

Selskabets egenkapital faldt fra 8,7 millioner kroner i 2017 til 5,8 millioner i 2018, og efter afslag på støtte til nye spillefilm besluttede Ronnie Fridthjof i juli at nedskalere og fremover satse på projektansættelser.

”Fridthjof Film er for evigt forandret,” sagde producenten, der dog stadig var fuld af fortrøstning. Han fremhævede flere lovende projekter i støbeskeen, heriblandt Rasmus Heides film om entertaineren Victor Borge.

Men nu går Fridthjof Film efter alt at dømme glip af det projekt, ligesom Rasmus Heide heller ikke længere er medejer af selskabet.

”Jeg har en ny film i udvikling hos Nordisk Film,” skriver instruktøren, men understreger, at den film kun er et blandt flere projekter. ”Lad os nu se, hvad der letter først!”

Store ambitioner
Fridthjof Film blev skabt i 2000 og har kontorer på en nedlagt skofabrik i Sydhavnen, langt væk fra det hipstersmarte. Ronnie Fridthjof er selv blevet kaldt alt fra en jysk krejler til en brændende ildsjæl, som ikke er bange for at tage chancer og tænke stort.

I 2010 befandt iværksætteren, der er søn af pladeproduceren og radiopioneren Jack Fridthjof, sig pludselig på den røde løber i Cannes, hvor Janus Metz’ krigsdokumentar Armadillo havde verdenspremiere.

Men fire år senere måtte han lukke selskabets dokumentarafdeling, fordi økonomien ikke løb rundt.

En anden drøm – om at skabe det nye Nordisk Film, som han afslørede i et portræt i Ekko #61 – smuldrede på ironisk vis, da Nordisk Film i 2016 måtte træde hjælpende til og blive medejer af selskabet.

”Filmøkonomien er generelt udfordret disse år, og det stiller store krav til producenterne. Gennem medejerskab af Fridthjof Film er vi med til at støtte diversiteten i dansk film og sikre, at der fortsat produceres mange gode danske film,” sagde Henrik Zein, direktør i Nordisk Film Production.

Flytter til Aarhus
Noget tyder på, at selskabets aktuelle krise er større end først antaget. Spørgsmålet er, om Ronnie Fridthjof overhovedet vil fortsætte i filmbranchen.

Nedturens dimensioner blev i hvert fald tydelige, da han for nylig satte en lejlighed på Frederiksberg og familiens villa i Brøndbyvester til salg.

”Vi knus-elsker dette hus, naboerne og området ved stranden og ville ønske at kunne tage det med til Aarhus … men det kan vi ikke, så nu skal vi finde en ny ejer,” skriver producenten på sin Facebook-side om huset, der koster tæt på ti millioner kroner.

Vi ville gerne have spurgt Ronnie Fridthjof, hvad flytningen med familien – en kone og tre børn – til barndomsbyen Aarhus kommer til at betyde for Fridthjof Film.

Men hverken Ronnie Fridthjof eller lederen af underselskabet Postyr, Toke Rude Trangbæk, der også sidder i bestyrelsen for Fridthjof Film, har besvaret vores henvendelser.

Den 30. april 2020 er der premiere på selskabets filmatisering af Christian Jungersens roman Undtagelsen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko