Nyhed
20. dec. 2016 | 13:45

Refn, Rúnarsson og Puk Grasten præmieres

Foto | Adam Jandrup
Puk Grasten er gået i en temmelig anderledes retning end faren Regner Grastens hyggelige familiefilm. I spillefilmdebuten 37 fortæller hun med dystre slagskygger den autentiske historie om mordet på Kitty Genovese i 1964.

Det nye legatudvalg for Statens Kunstfond slår et slag for den eksklusive filmkunst og giver penge til instruktører, der har haft svært ved at sælge billetter.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

”Måske skal vi prøve at udfordre fortællekunsten og bevæge os ud i andre narrative landskaber end dem, vi kender,” sagde dokumentarinstruktør Michael Madsen for nylig.

Madsen er især kendt for den filosofiske sci-fi-dokumentar Into Eternity (udgivet på Ekko-dvd #17).

Som nytiltrådt formand for det såkaldte Legatudvalg for Film under Statens Kunstfond har han også tænkt sig at slå et kraftigt slag for den filmkunst, der har det svært ved billetlugerne i disse år.

Langt fra mainstream
I går uddelte han – sammen med manuskriptforfatter Maren Louise Käehne og instruktører Nils Malmros, der også sidder i udvalget – således penge til tre instruktører, der i det forløbne år har solgt beskedne 10.157 billetter i danske biografer.

Til gengæld har legatmodtagerne præsenteret film, der ligger meget langt fra tidens typiske mainstream.

De tre instruktører, som hver især får 100.000 kroner, er Puk Grasten, Nicolas Winding Refn og islandske Rúnar Rúnarsson.

Puk Grasten får legatet på baggrund af sin spillefilmdebut 37, der handler om et autentisk mord i New York i 1964.

Udvalget begrunder valget af Grasten med, at hun har skabt ”en knugende, klaustrofobisk verden med forvrængede menneskelige relationer”.

Bøjet i neon
Nicolas Winding Refn får et legat på baggrund af The Neon Demon, som har delt både kritikere og publikum.

Udvalget er imidlertid begejstret for Refns sanseorgie og begrunder valget med, at filmen er ”et visuelt reverie, hvis overdådighed i sig selv truer med at lade virkeligheden implodere”.

Den tredje legatmodtager har også i det forløbne år haft premiere på en engelsksproget film. Det er islandske Rúnar Rúnarsson, som er kendt i Ekko-sammenhænge og står bag ungdomsfilmen Sparrows. Han deler pengene med sin faste fotograf Sophia Olsson og klipper Jacob Secher Schulsinger.

Blodprop og superhelt
To dansksprogede film bliver dog også præmieret med kontante beløb.

Sine Skibsholt modtager 100.000 kroner for sin instruktion af dokumentaren Dem vi var. Den følger ægteparret Kristian og Mette Line, hvis forhold forandrer sig totalt, da 39-årige Kristian en dag pludseligt falder om med en blodprop, der ændrer hans hjerne og opførsel.

Udvalget skriver, at Skibsholts klassiske dokumentarfilm med suveræn beherskelse bliver en fortælling, der ”uddyber sig til noget større, nemlig det moderne menneskes kamp mod det, som er stærkere end mennesket selv.”

Sabine Hviid modtager 50.000 kroner fra Statens Kunstfond for sin scenografi i Ask Hasselbalchs Antboy 3, der med sine farvestrålende kostumer viser, at man godt kan lave superhelte-trilogier på dansk grund.

Kommentarer

Legatudvalget for Film

En afdeling under Statens Kunstfond, der uddeler arbejds- og rejselegater til filmkunstnere.

De tre medlemmer af udvalget er Michael Madsen (formand), Nils Malmros og manuskriptforfatter Maren Louise Käehne.

Udvalgets budget er på 4,1 millioner kroner.

Udvalget kan vælge at præmiere enkelte kunstneriske værker, men der kan også søges støtte inden for visse tidsfrister.

Næste ansøgningsfrist er 1. februar 2017.

© Filmmagasinet Ekko