Nyhed
29. aug. 2023 | 10:38

Regeringen vil lave institut for spiludvikling

IO Interactive

Hitman 3 er et af de mange danske digitale spil, som har klaret sig godt i udlandet, og spilindustrien er blevet en milliardindustri i Danmark. 

Digitale spil er en gigantisk industri og en af danskernes yndlingsaktiviteter, så nu vil regeringen indføre computerspillenes svar på Filminstituttet.

Af Frederik Hoff

Endelig ser det ud til, at den danske spilindustri får en pendant til Det Danske Filminstitut, der siden 1972 har ydet støtte til danske film.

Det fremgår af regeringens udspil til den kommende finanslov, at man ønsker at etablere et selvstændigt institut for spiludvikling. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt vil sætte 34 millioner kroner af til projektet over de næste fire år.

Digitale spil – det vi plejede at kalde computerspil – er et gigantisk medie i Danmark. Ifølge Kulturministeriets nye kulturpolitiske redegørelse er spillene den sjette mest benyttede kultur- og frihedsaktivitet for danskere over seksten år.

Spil halser altså lige efter musik, film og serier, motion, sport og gode gamle bøger.

En undersøgelse fra Filminstituttet viser, at hele 41 procent af voksne danskere spiller digitale spil på daglig eller næsten daglig basis. Og selv om de unge forventeligt spiller mest, er det faktisk hele atten procent af folk over 75, der spiller dagligt eller næsten dagligt.

De første danske computerspil blev udviklet i 1960’erne – med gættespillet GEO som det allerførste. 

Siden er Danmark vokset sig til et vigtigt spilland med eksportsucceser som lejemorderspillet Hitman, der produceres af danske IO Interactive, og det dystre platformspil Limbo af selskabet Playdead.

I juli offentliggjorde Filminstituttet for første gang en database over alle danske spil fra 2010 og frem.

Milliardindustri
Både Producentforeningen og forskere på spilområdet har længe efterspurgt netop et spilinstitut. Spil er nemlig forholdsvis underprioriteret politisk i betragtning af, hvor anvendt et medie det er.

Forskeren Emil Lundedal Hammar påpegede i år til mediet Hardwire, at spil kun får lige over en tiendedel af, hvad teateret får i offentlig støtte.

Producentforeningen skriver i en pressemeddelelse, at de er lykkelige over udsigten til et dansk spilinstitut.

”Det vidner om, at der er en vilje til at modernisere kulturpolitikken i Danmark,” skriver foreningens vicedirektør Charlotte Enevoldsen og fortsætter:

”Derudover er det en stor anerkendelse af spilbranchen, hvis mangeårige ønske om større politisk opbakning og bedre rammevilkår nu endelig bliver imødekommet.”

Eksporten i den danske spilbranche er kun vokset. Fra 2017 til 2021 er den gået fra 369 millioner kroner til 2,2 milliarder. Branchens omsætning er i samme periode gået fra 887 millioner kroner til over tre milliarder. 

I skrivende stund er landets eneste støtteordning til spil Filminstituttets Spilordningen, som uddeler cirka ti til tolv millioner kroner om året.

Charlotte Enevoldsen skriver, at Producentforeningen forventer, at Spilordningen fortsætter på minimum samme niveau, og at det flyttes fra Filminstituttet til det nye spilinstitut.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko