Nyhed
27. maj 2021 | 13:06

Regeringen vil satse mere på lokale medier

Foto | Joy Mogensen
Kulturminister Joy Mogensen benyttede lejligheden til at besøge Cirkusrevyen på Dyrehavsbakken, da de igen i maj kunne slå dørene op.

Kulturminister Joy Mogensen foreslår i et udspil at omfordele mediestøtten, så nationale medier modtager mindre og lokale medier får bedre overlevelsesmuligheder.

Af Nicki Bruun

Skellet mellem by og land har i mange år været en politisk varm kartoffel. I den forbindelse har det været afgørende, hvor meget mediestøtte skiftende regeringer har givet til henholdsvis nationale, regionale og lokale medier.

Nu går den socialdemokratiske regering med kulturminister Joy Mogensen i brechen for at flytte mediestøtte fra nationale til lokale medier.

Det er del af regeringens udspil for at styrke lokalsamfundene uden for de store byer. Udspillet præsenteres i dag torsdag kl. 13, skriver Ritzau.

”Det er vigtigt at prioritere de lokale og regionale medier, fordi vi kan se, at i den kæmpe udvikling, der har flyttet annoncer fra de danske medier over på de digitale platforme, der er det de lokale og regionale medier, som har sværest ved at finde en bæredygtig forretningsmodel,” siger Joy Mogensen til Ritzau.

”Fordi de lokale og regionale medier spiller en vigtig rolle i at have en offentlig debat i alle dele af vores land, så lægger vi op til en omfordeling af mediestøtte, der prioriterer de lokale og regionale medier, som er mest ramt af annoncernes flytning over på digitale medier.”

Uigennemtrængelig organisation
Presset på de små lokale og regionale medier kommer ikke mindst fra globale giganter som Google og Facebook.

Ifølge tal fra Kulturministeriet stod Google, Facebook og det sociale medie LinkedIn i 2020 for 42 procent af den samlede omsætning fra annoncer på det danske marked.

Kulturminister Joy Mogensen har til Filmmagasinet Ekko tidligere udtalt kritik af Google.

”Google er en fuldstændigt uigennemsigtig og uigennemtrængelig organisation, der styres af nogle algoritmer og mennesker, som beslutningstagere ikke kan komme i kontakt med,” sagde kulturministeren i 2020 efter et møde med en dansk repræsentant for selskabet.

Joy Mogensen har i skrivende stund endnu ikke sat tal på, hvor mange millioner hun forestiller sig skal kanaliseres fra nationale til regionale og lokale medier. I år modtog de tilsammen 368 millioner kroner i mediestøtte.

Vi venter stadig på et regulært medieudspil fra regeringen. Det er blevet udskudt flere gange, men ifølge kulturministeren kommer det inden årets udgang.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko