Nyhed
15. juli 2014 | 18:29

Skrottet Bill Murray-film genfundet

Foto | Fred Schuler
I den oversete science fiction-film Nothing Lasts Forever optræder Bill Murray i konduktør-antræk, men han er med sit karakteristiske ansigt ikke svær at genkende.

En hidtil uudgivet science fiction-komedie med Bill Murray som skurk er genopstået på nettet. Meningerne om den er delte.

Af Martin Schantz Faurholt

Bill Murray i konduktørkostume i en surrealistisk sci-fi-fabel fra 80’erne? Den skulle være god nok.

Kopien af den hidtil glemte Nothing Lasts Forever med Bill Murray på rollelisten er blevet opdaget på Youtube, hvor den kan ses af skuespillerens fans. Filmen lækkedes på nettet allerede i 2011, men den har først nu fundet vej til videodelings-fællesskabet.

Nothing Lasts Forever er en bizar film. Det indviklede plot handler om karakteren Adam, en New York-baseret pianist, der forsøger at finde sig selv som kunstner på en absurd rejse til blandt andet månen.

Skuffet testpublikum
Det lykkedes aldrig Nothing Lasts Forever at vinde begejstring hos testpublikummet i 1984.

Produktionsselskabet MGM tog derfor den usædvanlige beslutning slet ikke at udgive filmen, på trods af at den har ungdomsstjernen Zach Galligan, mest kendt fra Gremlins-filmene, i hovedrollen over for Bill Murray.

Den succesrige Saturday Night Live-forfatter Tom Schiller har både skrevet og instrueret løjerne, og desuden er skuespilleren Dan Aykroyd på rollelisten. Han spiller sjovt nok også over for Bill Murray i den populære spøgelseskomedie Ghostbusters samme år.

Total kunstnerisk frihed
Det amerikanske brancheblad Variety kalder filmen et miskmask af filmiske stilarter og en komedie med kun få grin. Men nogle brugere på Youtube er uenige og mener, at det var en fejltagelse, at MGM aldrig udgav filmen.

Kun få gange er den delvist sort-hvide science fiction-film dukket op til overfladen.

I 2004 fik Bill Murray den inkluderet i sin filmografi på Bamcinematék i New York. Og i 2010 fik Tom Schiller for første gang vist filmen i en biograf. Her afslørede han, at ingen fra filmstudiet for alvor havde interesseret sig for produktionen. Han havde derfor haft total kunstnerisk frihed.

På vej til Cannes to gange
Netop på grund af sin originalitet skulle filmen ifølge kultur-sitet IFC have været eftertragtet af Cannes-festivalens parallelsektion Directorʼs Fortnight – tilmed i to ombæringer. Men MGM bremsede af ukendte årsager udtagelsen, har Tom Schiller forklaret.

Det var således ikke uden at gnide sig i hænderne, at instruktøren endelig fik sin film på det store lærred. ”At vise filmen i dag er min hævn efter 27 års undertrykkelse,” triumferede han.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko