Nyhed
20. aug. 2013 | 19:05

Spike Lee indsamler millioner fra fans

Foto: Kickstarter.com
1,35 millioner dollars – eller næsten otte millioner kroner – på under en måned. Spike Lees crowdfunding-kampagne har været en stor succes.

Spike Lee har på en måned indsamlet nok penge fra sine fans til at gå i gang med ny film. Crowdfunding giver filmfolk mulighed for at lave uafhængige projekter.

Af Marie Andersen

Du kan stadig nå at spytte penge i Spike Lees indsamlingsbøsse, der skal finansiere hans næste film, men det er kun glasur på toppen: På under en måned er målet på 1,35 millioner dollars nået!

I slutningen af juli lancerede instruktøren bag Do The Right Thing og Malcom X en crowdfunding-kampagne via Kickstarter.com, hvor alle kan donere penge til projekter, de gerne ser realiseret.

Med støtte fra over 6.000 brugere, heraf 10.000 dollars fra selveste Steven Soderbergh, kan Spike Lee nu påbegynde sin endnu unavngivne film.

Filmen handler om mennesker, der er afhængige af blod, og instruktøren afslører, at det bliver en sexet og humoristisk film. 

Alternativ finansiering
Spike Lee er ikke den eneste, der har opdaget, at vejen til finansiering kan gå gennem publikums hjerter og pengebøger.

Netop nu kører komikeren Adam Carolla en kampagne for sin film Road Hard på FundAnything, der indtil videre har hevet 1,4 millioner dollars hjem.

Tidligere har en filmudgave af tv-serien Veronica Mars nået hele 5,7 millioner dollars, mens Zach Braffs kommende Wish I Was Here indsamlede 3,1 millioner dollars.

Charlie Kaufmann, manuskriptforfatteren bag film som Evigt solskin i et pletfrit sind og Being John Malkovich, fik i 2012 over 400.000 dollars til animationsfilmen Anomalisa.

Gider ikke superhelte
Crowdfunding-tendensen har bredt sig fra nye iværksættere til veletablerede branchefolk. Metoden giver dem nemlig frit spil og mulighed for at lave noget andet end Hollywood-sællerter.

”Det nuværende klima i de store Hollywood-studier er ikke opmuntrende for uafhængige filmskabere,” skriver Spike Lee på sin Kickstarter-side og understreger, han ikke er interesseret i at producere film baseret på superhelte og verdens undergang.

I Danmark er der endnu ingen spillefilm, der er finansieret udelukkende ved hjælp af crowdfunding. I 2011 hjalp økonomisk støtte fra fans dog Ekko med at udgive Jonas Elmers Let’s Get Lost.

Og musikvideoen Euphoria, der lige nu bobler til Ekko Shortlist, er blevet til via crowdfunding.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko