Tendens
10. maj 2014 | 21:02

Tendens: Tv-serier baseret på spillefilm

Foto | FX Networks
Den nye Fargo med Billy Bob Thornton er et af de mere vellykkede eksempler på en tv-serie, der er baseret på eller inspireret af en film.

Gomorrah, Fargo, From Dusk Till Dawn – aldrig har så mange tv-serier haft rødder i populære spillefilm. Hvorfor er genbrug ikke nødvendigvis noget bras?

Af Kasper Sølvsten

I torsdags havde tv-serien Gomorrah premiere, et par uger forinden var det Fargo, og i et par måneder har man kunnet følge med i From Dusk till Dawn.

Fælles for disse tre tv-serier er, at de – mere eller mindre direkte – er baseret på spillefilm. Og de er langt fra de eneste. Faktisk er det, som om en regulær bølge af tv-serier baseret på filmhit skyller ind over os for tiden.

I denne bølge finder vi også Bad Teacher, About a Boy, Friday Night Lights og Parenthood, der alle har rødder i spillefilm.

Inspireret af gyserklassikere
Serier som Bates Motel og Hannibal bygger også indirekte på film.

For Bates Motels vedkommende er oplægget Alfred Hitchcocks gyserklassiker Psycho fra 1960, mens Hannibal med Mads Mikkelsen er inspireret af Thomas Harris’ romaner om verdens mest sofistikerede kannibal, Hannibal Lecter.

Romanerne er tidligere blevet filmatiseret som Manhunter, Ondskabens øjne og The Red Dragon, og disse film danner meget af grundlaget for serien, der foregår i tiden inden Lecters særlige sult bliver kendt.

Spiller på det sikre
Forklaringen er ligetil. Nye og uprøvede seriekoncepter kan gå rygende galt, men derimod har man en vis sikkerhed for succes, hvis man lægger sig op ad noget, der tidligere har vist sig at fungere som film.

Vi kender fænomenet fra filmbranchen, hvor studierne i en årrække har satset hårdt på romertalsfilm (altså filmserier) og genindspilninger af gamle hits. Der er også film, som er baseret på bestsellerromaner eller populære tv-serier: Mission Impossible, Star Trek, Flygtningen, Klovn – the Movie etc.

Ligesom disse film er garanteret et vist publikum, er der også en god chance for, at tv-serier baseret på filmhit vil få opmærksomhed. Om det så også fører til høje seertal på længere sigt, afhænger heldigvis af, om serien har den fornødne kvalitet.

Aflyst midt i første sæson
De filmbaserede tv-serier har for manges vedkommende relativ høj kvalitet.

Fargo har formået at tage springe fra det store lærred til den lille skærm på forbilledlig vis. Den er tro mod det univers, Coen-brødrene skabte i deres nyklassiker, og samtidig helt sin egen med nye personer, en ny, selvstændig historie og mere suspense og action.

Det har givet serien sin helt egen eksistensberettigelse.

I årenes løb har forestillingen om, at en filmsucces er lig med en seriesucces dog også ført til nogle temmelig horrible eksempler. Den nye Bad Teacher har ikke ligefrem fået ros af anmelderne, men det er ingenting mod serien Ferris Bueller fra 1990.

Den bygger på John Hughes ungdomsklassiker En vild pjækkedag fra 1986, men selvom filmen havde et stort følge, var serien så ringe, at ABC følte sig nødsaget til at tage den af skærmen, allerede inden første sæson var færdig.

Meste sete episode
Vi har formentlig aldrig tidligere oplevet, at der produceret så mange serier baseret på film, som tilfældet er nu. Fænomenet er dog langt fra nyt.

Jack Lemmon og Walter Matthau-hittet The Odd Couple fra 1968 blev til en tv-serie i 1970, og Martin Scorseses Alice Doesn't Live Here Anymore fra 1974 blev til Alice, der kørte i hele ni sæsoner fra 1976 til 1985.

Det måske mest vellykkede eksempel på, hvordan en tv-serie har taget afsæt i en film og alligevel formået at skabe sit eget univers og sin egen berettigelse er M*A*S*H.

Serien, som fulgte livet på et felthospital under Korea-krigen, bygger på Robert Altmans film og kørte fra 1972 til 1983. Undervejs blev serien så elsket, at da den nåede til vejs ende, blev sidste episode den på det tidspunkt mest sete i amerikansk tv nogensinde.

Terminator og The Truman Show
Tendensen med at lave film om til tv-serier ser i øvrigt langt fra ud til at have peaket endnu.

En ny udgave af The Odd Coulpe er således under udvikling med Matthew Perry fra Venner som producer og hovedrolleindehaver. Mens Bradley Cooper arbejder på at gøre Limitless fra 2011, som han selv havde hovedrollen i, til en tv-serie.

Filmstudiet Paramount annoncerede i går, at det vil satse yderligere på tv-produktioner fremover. Der kommer blandt andet til at medføre en ny serie baseret på Terminator-filmene og en serie baseret på Peter Weirs The Truman Show fra 1998.

Endelig har brødrene Harvey og Bob Weinstein og tv-afdelingen af deres firma Miramax gang i flere serieprojekter, der er baseret på film. Der drejer sig blandt andet om Scream, Sin City og The Mist, som udvikles i samarbejde med Frank Darabont, manden bag hit-serien The Walking Dead.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko