Nyhed
06. maj 2014 | 11:03

Lavbudget-instruktører flygter til tv-serier

Foto | Jessica Miglio
Lena Dunham (midt) er en af de unge talenter, som boltrer sig mere på tv end på film. Hun slog igennem med serien Girls, der er produceret til HBO's tv-flade, men som nu har fået online-liv på kanalens streaming-tjeneste.

Der er ikke penge i independent-film på streamingtjenesterne. Det får mange instruktører til at søge nye græsgange på det storhittende serie-marked.

Af Ida Rud

Når streaming-tjenester som Netflix og Amazon handler stort ind af original underholdning, så vender de i højere grad fokus på tv-serierne. De klarer sig nemlig bedre på skærmen, end film gør, skriver branchebladet Variety.

Tænk bare på succeser som House of Cards og Orange is the New Black.

Derfor vender filminstruktørerne fra den amerikanske independent-industri sig mod det kortere, fortløbende format. Filmskabere som Lena Dunham, Lynn Shelton og Miguel Arteta har allerede taget springet til skærmen.

”Det overrasker mig ikke, at flere og flere filmskabere fortæller mig, at de arbejder på en historie på otte afsnit og ikke, at de er færdige med endnu et filmmanuskript,” fortæller Ted Hope, der er administrerende direktør for Fandor, en streamingplatform for independent-film.

Tv-serier er økonomisk sikre
Seriernes succes på streamingtjenesterne skyldes, at de kan opbygge en fanskare over flere afsnit. Og seerne kan binge-watche flere afsnit i træk, når de har lyst.

”I forhold til at skabe tilknytning til en video-service er der ikke noget, der kan måle sig med en tv-serie,” siger Roy Price, der er leder af Amazon Studios.

”Der er stadig en masse værdi i film, men det er et engangsforetagende,” uddyber Price.

Samtidig er det mindre økonomisk risikabelt at lave en tv-serie, og udbyttet er større.

”Det er dyrt at lave en film. Serier har længere levetid,” forklarer Rob Hayes, der er executive vicepresident for NBC Entertainment.

Plads til det skæve
”For skabere som mig er det digitale spændende og befriende,” fortæller Josh Greenbaum, der står bag en dokumentar-serie, som følger fire sportsmaskotter i USA. På fjernsynet ville hans serie ikke kunne få en sendetid i prime time.

Det er svært for indie-filmskaberne at skaffe penge til deres projekter. Crowfunding er for tiden en populær måde at gøre det på, men som instruktøren Paul Schrader siger:

”Det er kun sjovt at gøre én gang. Indie-film er ikke lukrative længere. Det går op for folk, at man kan miste penge på en film, der kun har kostet 500.000 dollars.”

Hjælp til film
Selv om serierne har mange stærke kort på hånden, så skal man ikke frygte, at det fremover kun vil være mastodonterne fra Hollywood, der laver spillefilm.

For nylig har Vimeo, en video-tjeneste i stil med Youtube, udmeldt, at de vil hjælpe independent-filminstruktører med ti millioner dollars til finansiering og reklame.

Ted Hope er positiv: ”Fra et kreativt synspunkt er indie-filmene virkelig stærke lige nu,” siger han til Variety.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko