Cannes 2016
18. maj 2016 | 15:41

Cannes: Tysk humørbombe fører

Foto | Komplizen Film
En af Cannes-festivalens største overraskelser er tyske Maren Ades Toni Erdmann, hvor en desperat far bruger humor til at komme ind på livet af sin datter.

Vi er mere end halvvejs igennem Cannes-festivalen, og Ekkos Stjernebarometer har skilt fårene fra bukkene.

Af Jens Steinicke Kjær & Lasse Cordsen

På Cannes-festivalen flyver kritikernes meninger omkring som metalsplinter fra en håndgranat.

På Ekkos Stjernebarometer fremgår det dog, at panelets otte kritikere er forholdsvis enige om filmenes kvalitet indtil videre.

I hvert fald er en af storfavoritterne tydeligvis tyske Maren Ades skæve komedie Toni Erdmann, der deler førstepladsen med Jeff Nichols racedrama Loving.

”Maren Ade og hendes ekstraordinære skuespillere opnår noget ganske unikt, nemlig at skabe en hysterisk morsom komedie, der virker på flere plan. Det burde ikke virke, men det gør det,” skriver norske Kjetil Lismoen i en e-mail om filmen, som han indtil videre tildeler Guldpalmen.

På tide at fejre en kvinde
Ariane Allard fra det franske tidsskrift Positif giver også den tyske humørbombe Guldpalmen og mener, at ”det er på tide, vi fejrer en kvindelig instruktør i Cannes”.

Og Ekkos chefredaktør Claus Christensen fremhæver den som den foreløbigt eneste film, som har ”trukket tæppet væk under ham”.

Lee Marshall, der både er anmelder for Ekko og engelske Screen, er også begejstret for Marens Ades næsten tre timer lange komedie.

”Forholdet mellem spilopmager-faren og hans seriøse, karriereorienterede datter er ikke bare provokerende, original og ofte hysterisk morsom, men også et sensitivt studie af de forskellige former for følelsesmæssigt, seksuelt og økonomisk slaveri, som den moderne verden tvinger os ud i,” siger Lee Marshall.

Kun Damon Wise fra Empire nøjes med at tildele filmen to stjerner.

Sydkoreansk hævnfortælling
Panelets kritikere giver enten tre eller fire stjerner til den autentiske Loving, hvor et par går imod 50’ernes racekonventioner og gifter sig trods deres forskellige hudfarve.

Filmen har fået en høj score på Stjernebarometeret, men ingen af kritikerne har dog valgt den som deres Guldpalmefavorit, og ingen spår den som dette års endelige vinder.

Til gengæld tror Catalin Olaru fra den rumænske avis Adevarul på det sydkoreanske drama The Handmaiden som vinder af årets Guldpalme.

”Multiplot-fortællingen i The Handmaiden får filmen til at skille sig ud som et mesterværk i hævnfilmgenren,” siger Catalin Olaru.

Hverdagens poesi
Jim Jarmusch’ Paterson,hvori Adam Driver spiller poetisk buschaufførimponerer også panelet.

Stephanie Zacharek fra amerikanske Time mener, at det er konkurrencens hidtil bedste film, selv om hun på nuværende tidspunkt tror, at Toni Erdmann eller Cristi Puius familiedrama Sieranevada vil vinde Guldpalmen.

Paterson viser smukt, hvordan kunst og poesi kan gå i spænd med dagligdagen, selv om der altid er en pris, som skal betales.”

Den indiske kritiker Pragya Misha er enig i, at Paterson er konkurrencens hidtil bedste film.

”Sikke en utrolig måde at skildre rutine-liv med kunst og poesi på. Det er så subtilt, men stadig gribende og spændende – ligesom Patersons digte,” skriver hun.

Her trækker engelske Damon Wise fra Empire dog atter i den anden retning og klemmer kun en enkelt stjerne ud.

Den lave ende
Damon Wise synes til gengæld rigtigt godt om en den franske Rester Vertical, der pudsigt nok får få stjerner fra panelets øvrige medlemmer.

Rester Vertical er en drømmeagtig meditation af maskulinitet, som skiftevis er menneskelig, chokerende, surrealistisk og også sjov,” mener Damon Wise.

En anden af konkurrencens tabere er Andrea Arnolds American Honey, der på trods af at have den kontroversielle ungdomsstjerne Shia LaBeouf på rollelisten kun måler 2,0 på barometeret.

Det samme gør spøgelseshistorien Personal shopper af den franske instruktør Olivier Assayas, som ellers også har en superstjerne, nemlig Kristen Steward.

Store navne som Pedro Almodovár og Dardenne-brødrene placerer sig midt i feltet med henholdsvis Julieta og La fille inconnue.

Stjernebarometeret måler videre, og temperaturen kan nå at ændre sig, da kritikerne stadig har mulighed for at flytte rundt på deres Gulpalme i festivalens sidste halvleg. Festivalen slutter på søndag.

Se Stjernebarometeret her.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko