Nyhed
05. jan. 2022 | 16:07

Streamingtjenester overhaler DR og TV 2

Foto | Tine Harden
Danica Curcic og Mikkel Boe Følsgaard finder et mordoffer dinglende fra en gren i Kastanjemanden, der er en af efterhånden adskillige danske Netflix-serier.

Mens dansk film og politikere prøver at finde ud af, hvordan man forholder sig til internationale streaminggiganter, har DR og TV 2 mistet overtaget ved branchens egen prisuddeling.

Af Nicki Bruun

I går blev nomineringerne til den danske filmbranches prisuddeling, Robert, offentliggjort af Danmarks Filmakademi.

Her lagde Margrete den Første sig i spidsen med tretten nomineringer, skarpt efterfulgt af to debutspillefilm fra kvindelige instruktører, Venuseffekten og Hvor kragerne vender.

De tre film, der alle har fået fem stjerner af Ekkos anmeldere, viser, at den danske filmbranche står stærkt.

Men dykker man ned i Robert-nomineringerne på seriefronten, tegner et mere bekymrende billede sig.

Her er magtbalancen i kategorierne for bedste lange og korte tv-serie – som historisk har været domineret af DR og TV 2 – blevet gevaldigt forskudt.

DR er i de lange tv-serier ganske vist repræsenteret med to i form af dokumentaren Efterskolen og den halvsvenske Sneengle. Men de er i hård kamp med Netflix, der er nomineret for Equinox og Kastanjemanden. Den sidste nominering går til Viaplays genoplivning af den oprindelige TV 2-serie Den som dræber.

Blandt de korte tv-serier har DR kun Fredløs med, mens TV 2 heller ikke her får nogen nomineringer. De andre nominerede er HBO med Kamikaze, Netflix med juleserien Nisser, Viaplay med anden sæson af Forhøret og den danske kanal Xee med 33.

Eksplosiv udvikling
At der er sket noget eksplosivt, viser nomineringerne for sidste års Robert-uddeling.

Der stod DR bag hele fire af de nominerede for bedste lange tv-serie. Den femte var Tobias Lindholms TV 2-serie Efterforskningen, som handler om Peter Madsens drab på journalisten Kim Wall.

I den korte kategori var der to DR-serier og én TV 2-serie, mens Xee med 32 og Cold Hawaii tegnede sig for to nomineringer.

Udviklingen er opsigtsvækkende i en tid, hvor både politikere og den danske mediebranche prøver at finde ud af, hvordan man skal forholde sig til internationale streamingtjenester.

Giganter som Netflix og HBO har indtaget det danske marked i stor stil. De producerer sågar danske serier som Equinox og Kamikaze, men det er et stort politisk spørgsmål, hvordan man skal beskatte tjenesterne.

Hos Folketingets partier er der uenighed om, hvor stor afgiften på de kommercielle streamingtjenester skal være. Det bliver et af hovedpunkterne ved de kommende forhandlinger om et nyt medieforlig, som kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen fra Socialdemokratiet skal styre.

Vil støtte dyre tv-serier
På Det Danske Filminstitut ønsker man en radikal ændring af støttesystemet ved at hæve den såkaldte Public Service-pulje, som i dag har et budget på 47, 2 millioner kroner, til mindst 100 millioner kroner.

Samtidig skal puljen åbnes for flere ansøgere. I dag er det et krav, at tv-stationer når ud til mindst 50 procent af de danske husstande for at opnå støtte fra puljen. DR kan dog ikke søge fra den pulje.

Fremover ønsker Filminstituttet, at streamingtjenester, podcastproducenter og danske filmproducenter skal kunne søge puljen.

”I stedet for at støtte krimier, komedier og det brede vil vi gerne ændre puljen, så den støtter det meget ambitiøse samt indhold til børn og unge, ” sagde Filminstituttets direktør Claus Ladegaard mandag til Politiken.

”Det kan være tv-serier, som er rigtigt dyre at lave, og som er svære at få finansieret, og her skal puljen kunne hjælpe.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko