Nyhed
22. dec. 2003 | 15:34

Uheldig start for nyt udlejningsselskab

Lejfilmnu.dk insisterer på, at skoler skal betale for filmvisning
Af Christian Nørgaard
Debatten om betaling for film i skoleklasser er en sten i skoen for en ny udlejningsvirksomhed, lejfilmnu.dk. Det fortæller Ebbe Preisler, initiativtager og landskonsulent i Danske Børne- og Ungdomsfilmklubber (DaBUF). Lejfilmnu, som Det Danske Filminstitut hjælper i gang med 100.000 kr., henvender sig med Preislers ord til ”det ikke-kommercielle marked”, alt fra børnehaver til ældreklubber. Filmudvalget er meget blandet, og priserne ligner Nordisk Film Visions. Ebbe Preisler blev ”hvid som et lagen”, da han læste EKKOs første artikler om ophavsretspørgsmålet. ”Markedets praksis er, at man skal betale for film, og det gælder også for skolerne. Vi håber, at vi har fundet en niche, for hvis ikke sådan nogle som vi er der, vil institutionerne være henvist til, hvad der tilfældigvis står på hylderne i videoforretningen,” siger han. Ebbe Preisler deler ligesom Foreningen af Danske Videogramdistributørers markedet op mellem kommerciel, privat- og institutionsvisning. ”Skolerne er vel en form for arbejdsplads snarere end en del af privatsfæren, og en lærer overtræder derfor den begrænsede ret, der står beskrevet på en udlejningskassette, hvis han viser filmen for en klasse,” siger han. ”De fleste skoler betaler COPY-DAN for retten til at vise film og programmer tappet fra tv. Alt må tappes undtagen spillefilm, og det er vel ikke, for at spillefilmene skal være gratis? Det er vel fordi, de traditionelt afregnes efter en anden praksis gennem autoriserede udlejere. Det kan være et spørgsmål om liv og død for os, hvis skolerne ser sig berettiget til at vise ’private’ videoer. Vi har ikke noget stort budget, men vi tager seks-otte måneder og ser, hvordan det går.” DaBUF kører for tiden prøvesag mod KODA om betaling for filmmusik i filmklubberne, som ifølge klubberne regnes for lukkede fora. ”Så vi står på begge sider af hegnet og forstår godt problematikken,” siger Ebbe Preisler.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko