Nyhed
10. feb. 2011 | 18:54

Verdens dyreste musical får kniven

Kritikerne kalder Spiderman: Turn Off the Dark for et ”gigantisk antiklimaks”. Det er uncool, mener showets talsmand.
Af Andreas Ebbesen Jensen

Vi har tidligere skrevet om de massive problemer, Broadway-musicalen om den populære superhelt har været plaget af under opsætningen.

En stuntmand på hospitalet med kraniebrud og indre blødninger. En hovedrolleindehaver med hjernerystelse. Fem udskudte premieredatoer.

Som om det ikke er nok, så skal instruktøren Julie Taylor og holdet bag den spektakulære Spiderman: Turn Off the Dark nu også til at slås med dårlig kritik i pressen.

Dårligste musical nogensinde
I mandags begyndte de første anmeldelser af det dyreste show i Broadways historie at tikke ind på de toneangivender medier i USA.

Og kritikerne var mildest talt ikke oppe at flyve.

”Det er ikke blot den dyreste musical, der nogensinde er lavet. Det er også en af de dårligste,” lyder den hårde dom fra New York Times-anmelderen Ben Brantley.

”Efter 25 minutter spørger man sig selv: ’Hvordan kan 65 millioner dollar se så billigt ud? Og hvornår slipper jeg ud herfra,’” slutter han.

Spider-Man med storhedsvanvid
Ben Brantley er langt fra den eneste, der giver Spider-Man-musicalen en syngende lussing.

Los Angeles Times’ Charles McNutly er heller ikke begejstret. Han er især ude efter Julie Taymor, som efter hans mening har ladet tingene løbe løbsk.

”Hendes vision er simpelthen druknet i de mange ressourcer, der har været til rådighed. Spiderman: Turn Off the Dark er blevet offer for kunstnerisk og økonomisk storhedsvanvid,” skriver han.

Showet har haft adskillige forpremierer for betalende gæster og presse, og da premieredatoen sidst blev sat til mandag 7. februar, syntes kritikerne, det var på tide at give deres mening til kende.

Kender ikke til popkultur

Det er talsmanden Rick Miramontez ikke enig i, og han kalder det ”uncool”, at anmelderne ikke venter til showets officielle premiere, som nu hedder 15. marts.

Produceren bag musicalen, Michael Cohl, tilslutter sig kritikken. Han mener, at de dårlige anmeldelser ikke er legitime.

”De anmeldere, der skriver, at showet ikke har nogle kvaliteter, aner ikke, hvad de snakker om. Det er folk, der ikke har forstand på popkultur,” siger han til Entertainment Weekly.

Spindelvævs-svingende tåbelighed
Om et par småjusteringer kan redde den efterhånden herostratisk berømte musical, er dog højst tvivlsomt.

Som kritikeren David Rooney fra The Hollywood Reporter konkluderer i sin anmeldelse:

”Det store chok, man får, når man endelig overværer denne spindelvævs-svingende tåbelighed, er, hvor gigantisk et antiklimaks det hele ender med at være.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko