Nyhed
27. juli 2010 | 17:56

”Vi må håbe på special effects”

Pressemødet hos Lars von Trier i Sverige bød også på en tur rundt på settet. Det gjorde dog ikke forvirringen mindre.
Af Line Bitsch Herdel

Det var småt med oplysninger om Lars von Triers kommende film Melancholia ved pressemødet i Sverige i mandags. Derfor var den planlagte rundvisning på settet ekstra interessant.

Kunne de kulisser, der var sat op, give et hint om filmens allerede myteomgærdede handling?

I samme hal, hvor Lars von Trier også har filmet Cannes-vinderen fra 2000 Dancer in the Dark, Dogville og Manderley, myldrer de mange fremmødte journalister og fotografer ind for at få en forsmag på Melancholia.

Klædt på til bryllup

Rummet vidner om, at der skal være bryllup. Der er dækket op på runde borde med hvide duge, bordkort og krystalglas i flere farver.

Væggene er beklædt med brokade og egetræspaneler med gotiske udskæringer. Stolene er guldfarvede, og ned fra et ikke-eksisterende loft hænger kæmpestore lysekroner.

Fotografernes kameraer blitzer, mens journalisterne hektisk skriver ned på små blokke.

Indretningen kunne forlede én til at tro, at det er en periodefilm, Trier er i gang med. Men producerne Meta Louise Foldager og Louise Vesth forsikrer om, at Melancholia skam foregår i nutiden.

Håber på special effects

Filmen skulle efter sigende være en katastrofefilm med et strejf af sci-fi, hvor en planet truer med at kollidere med jorden.

Det er umiddelbart svært at se.

Man kan kun håbe, som Trier selv ironisk udtrykte det, at der er nogle special effects involveret.

Da Zentropa har meldt ud, at dette var pressens eneste chance for at møde Trier og hans hold, må vi vente på svar om Melancholia, indtil filmen får premiere i foråret 2011.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko