Nyhed
06. mar. 2014 | 00:01

Zulu vil lave spillefilm

Foto | TV 2 Zulu
TV 2 bryder med sit princip om kun at støtte spillefilm til hovedkanalen og går i gang med at lave Zulu-film til det yngre publikum.

TV 2 planlægger at lave en årlig Zulu-spillefilm til biograferne, der skal være det næste nye i dansk film.

Af Daniel Pilgaard

Abonnementer på streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic vokser hastigt i de danske husstande. Det har givet tv-kanalerne hård konkurrence om at trække seere til sig. 

TV 2 Zulu har derfor et nyt projekt på tegnebrættet. For at styrke stationens image er tv-stationen i gang med at udvikle en såkaldt Zulu-film. Ambitionen er indtil videre at lave én biograffilm om året.

”Projektet er i sin spæde start, så der er endnu intet konkret på bordet,” siger Zulu-redaktør Maj-Britt Landin.

”Men det kunne jo være en mulighed at involvere komikere som Mick Øgendahl eller Magnus Milang og Martin Høgsted fra Danish Dynamite, som i forvejen har været med til at gøre Zulu til et stærkt brand,” fortæller redaktøren og tilføjer:

”Men selv om filmene skal være med til at brande kanalen, skal de samtidig kunne stå for sig selv.”

Modet til nytænkning
Fiktionschef på TV 2, Katrine Vogelsang, forklarer, at ambitionen er at ”skabe det næste nye i dansk film”.

”Kendetegnet for Zulu-film skal være modet til at lavet noget andet, end det vi er vant til se,” siger hun og henviser til Pusher og Blå Mænd, der hver især bød på noget nyt i dansk film og er i Zulus målgruppe. 

Strategien bag Zulu-film er også at udnytte seernes adfærd på de sociale medier.

”Vores målgruppe tilhører den unge genration, som i særdeleshed har taget de sociale medier til sig. Det giver os en stor lanceringsfordel, når en Zulu-film får premiere i biografen,” forklarer Katrine Vogelsang.

Opgør med søndagsfilm
Fra politisk side er TV 2 som kommerciel public service-kanal forpligtet til at skyde penge i danske spillefilm. Hidtil har det været stationens filosofi kun at støtte de film, der rammer det bredeste publikum på hovedkanalen søndag aften.

Men det princip gør TV 2 nu op med i deres nye Zulu-satsning. Det ser fiktionschefen som et sundt opgør, der giver nye kreative muligheder. 

”Zulu-film er et tiltrængt pusterum, der gør, at vi ikke kun skal fokusere på historier til søndag klokken 21,” siger Katrine Vogelsang. 

Da der er tale om en biograffilm, må Zulus seere væbne sig med tålmodighed. Stationen må nemlig først vise film fra biografen efter en såkaldt hold back-periode på to år efter premieren.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko