04. apr. 2018

Den skyldige

Foto | Jasper J. Spanning

Traileren til prisvindende dansk bortførelsesdrama demonstrerer suverænt, hvordan der kan skabes drama i et aflukket rum.

”Publikum skal underholdes, men også udfordres. Scorsese har lavet gangsterfilm og boksefilm, som er brede, men også har enorm høj kunstnerisk værdi. Den slags film kan jeg godt savne i Danmark.”

Sådan sagde den unge instruktør Gustav Möller i Ekko #76, hvor vi præsenterede den nye generation i dansk film. Her fortalte Möller om sin spillefilmdebut Den skyldige, som nu langt om længe har fået sin første trailer.

Og det kan godt tyde på, at instruktøren har noget at have ordene i. I hvert fald er traileren et nervepirrende bekendtskab, der giver antydning af en spændende bortførelseshistorie og en skarptskåret psykologisk thriller.

Politibetjenten Asger Holm (Jakob Cedergren) besvarer en nat et 112-opkald fra en kvinde, som han efterhånden finder ud af, er blevet kidnappet. Det kaster ham ud i en åndeløs eftersøgning, men med et twist: Han sidder hele tiden på den anden side af en telefon.

Det er et kunstgreb, der placerer filmen i familie med interessante krimi- og actionfilm som Locke og Phone Booth, hvor handlingen er begrænset til et aflukket rum.

Men Gustav Möllers film vandt i januar publikumsprisen på Sundance-festivalen efter fremragende anmeldelser, så der er efter alt at dømme tale om andet og meget mere end bare et stilgreb.

Den skyldige får biografpremiere den 14. juni.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko