Provokunst og økonomi er en giftig cocktail.
Det måtte Kunsten Museum i Aalborg sande, da de betalte kunstneren Jens Haaning 532.549 kroner for at genskabe et værk, og han leverede to tomme rammer med titlen Take the Money and Run.
”Værket er, at der mangler en halv million,” forklarede han, og det gør han også i traileren til Ole Junckers dokumentar Tag pengene og løb, der får premiere på Tribeca-festivalen i New York og derefter på DRTV.
Instruktøren bag dokumentarerne Den anden Dirch og Den mest afsidesliggende restaurant i verden følger kunstneren før under og efter skandalen, der skabte internationale overskrifter.
Traileren lægger op til et komplekst portræt af pressede Jens Haaning, der enten er kompromisløs kunstner eller udspekuleret svindler, akkompagneret af animerede sekvenser, der formidler hans følelsesmæssige rejse.
Med gavtyvefjæl indrømmer han at være ”kommet til” at købe et posthus i Borre. Senere langer han verbalt ud efter journalister og sin egen bank, og vi ser de forståeligt bekymrede miner fra folkene omkring ham.
Til sidst i traileren får vi også en vurdering fra Junckers dokumentaristkollega Frank Piasecki Poulsen, der ikke lægger fingrene imellem:
”Ej, du ved godt, han er totalt knald i låget, ikke?”
I hvert fald er der ingen tvivl om, at det kontroversielle kunstværk/tyveri – der måske er en form for kapitalismekritik – går hårdt ud over kunstneren selv. Alligevel har han komisk svært ved at svare, da han bliver spurgt, hvor idéen kom fra:
”Jamen, det, der sker, det er, at, øh, hvad hedder det …. Øh.”
Tag pengene og løb får premiere på DRTV 15. juni.
Kommentarer