28. okt. 2025

The Love That Remains

Foto | Snowglobe

Hlynur Pálmason lancerer sit dragende skilsmissedrama med en veloplagt trailer, der minder om en gammeldags, Hollywood-agtig salgstale – blot med islandsk accent.

Af Frederik Hoff

”Der er ingen højreekstremister eller mordere i denne film. Kun almindelige mennesker med almindelige følelser og problemer,” siger en engelsk stemme med kraftig islandsk accent i den humoristiske trailer til The Love That Remains.

Trailere med voice-overe – henvendt direkte til publikum – gik ellers af mode for over tyve år siden. Men instruktøren Hlynur Pálmason og resten af holdet har valgt at reklamere for filmen med en høflig salgstale akkompagneret af filmens smukke billeder.

”Vi har lige lavt en film, der hedder The Love That Remains. Se den, vi er rigtigt glade for den. Du kan også tage ind og se noget andet. Det er okay.”

Filmen handler om billedkunstneren Anna (Saga Garðarsdóttir) og fiskeren Maggi (Sverrir Gudnason). De lever idyllisk på en gård langt fra Reykjavik med tre børn og en hund, men forholdet er ved at falde fra hinanden.

”De velvalgte spring tilføjer rørende, morsomme og absurde lag til fortællingen om den svære proces at vikle sig ud af det menneske, man har bygget sit liv sammen med,” skrev Ekkos Niels Jakob Kyhl Jørgensen i sin femstjernede anmeldelse.

Hlynur Pálmason er en af Nordens mest respekterede instruktører disse år med de roste, naturdyrkende spillefilm Vinterbrødre, En hvid, hvid dag og Vanskabte land bag sig.

Islændingen imponerede tidligt i karrieren på Ekko Shortlist med afgangsfilmen fra Den Danske Filmskole, En maler. The Love That Remains har allerede taget kegler på Cannes-festivalen og andre prestigiøse festivaler som San Sebastián og Toronto.

Instruktørens islandske fårehund Panda, der spiller med i filmen, vandt endda Cannes-festivalens hundepris Palm Dog og gav i den anledning et interview til Ekkos udsendte.

The Love That Remains er produceret af Katrin Pors for Snowglobe og Anton Máni Svansson for Still Vivid. Den får premiere i danske biografer 18. december.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko