Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

08. juni 2016 | 11:45

Kvindegenet styrer for vildt

Foto | Mark Cassar
Både kunstnerisk og kommercielt giver det kvindelige gen bonus i dansk film, mener Regner Grasten, der opfordrer til, at man får kvinderne på banen for fuld styrke.


Amerikaneren Jonn Fawset giver i Børsen opskriften på forskellige ”børsrobotter”, som kan slå de kloge hoveder.

En af robotterne er lavet sådan, at den automatisk køber aktier med kvindelige topchefer og sælger dem igen, hvis den kvindelige topchef forlader firmaet.

Faktum er, at robotten lige på det punkt klarer sig væsentligt bedre end resten af aktiemarkedets aktører.

Overfører vi det til dansk film, er der ingen tvivl om, at chancen for kunstnerisk og økonomisk succes er klart større, hvis du har ”det kvindelige gen”.

Men hvorfor er der så ikke flere kvinder der laver film?

Lige nu raser debatten om kønskvoter på baggrund af en rapport udgivet af Det Danske Filminstitut, der dokumenterer en skæv kønsfordeling i dansk film.

Af rapporten fremgår det, at mandlige instruktører i gennemsnit modtager 30 procent mere i støtte end de kvindelige. Men det er ikke hvem der får, men hvilke projekter der får. Der er en tendens til, at machoprojekter fortrinsvis får støtte i modsætning til projekter, der også har følelserne med sig, og det er hul i hovedet både kunstnerisk og kommercielt.

Tager vi det kunstneriske, så er der ingen tvivl om, hvem vores stærkeste internationale kort er, når vi snakker filmkunst. Det er Lars von Trier, og Lars von Trier er også vores bedste kvindelige instruktør, fordi han om nogen forstår det kvindelige gen.

Økonomisk giver det kvindelige gen også bonus.

Hvidstengruppen gav baghjul til de andre besættelsesfilm: Flammen & Citronen, 9. april og senest Under sandet. Hvorfor? Fordi Hvidstengruppen har det kvindelige gen.

Vi kan også nævne Jagten, Den skaldede frisør, Italiensk for begyndere og All Inclusive. Men også film som Klassefesten og Klovn har det kvindelige gen, hvor den bløde mand bliver taget under behandling.

Dér ligger succesen!

Tager vi så tv, så har det kvindelige gen også sat sit aftryk på kæmpe succeser som Badehotellet, Borgen, Forbrydelsen og Arvingerne, mens den seneste DR-serie, Bedrag, klart manglede det kvindelige gen. Og så når du ikke de højder, som de andre serier har.

Så drop de dødssyge machoprojekter og få det kvindelige gen på banen for fuld styrke. Så skal der nok komme ligevægt i kønsfordelingen. Og fatter man det ikke, så må vi have kønskvoterne på banen.

Ellers sælger børsrobotten aktien i dansk film, og vi bliver kørt over af svenskerne.

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko