Biografanmeldelse
28. aug. 2018 | 09:58

Lykke-Per

Foto | Rolf Konow
Den unge Peter Andreas Sidenius – eller bare Per – er i Esben Smeds skikkelse en sitrende idealist, der gør oprør mod sin sociale arv på den både fysiske og mentale livsrejse.

Bille August er sluppet umådeligt godt fra sin smukt iscenesatte filmatisering af klassikeren om en ubøjelig ungersvend i evig krig med alverden.

Af Bo Tao Michaëlis

”Til mesteren Henrik Pontoppidan” hedder dedikationen på første side af Martin Andersen Nexøs Pelle Erobreren, filmatiseret af Bille August i 1987. Så det er helt naturligt, at samme instruktør tager fat på det store forbillede, udviklingsromanen om præstesønnen, ingeniøren og idealisten Peter Andreas (Per) Sidenius.

En mand, der i slutningen af 1800-tallet står mellem to tidsaldre. Han er draget af de moderne tider, forlæst i Nietzsches overmenneskelære og ivrig efter at få andel i borgerskabets opstigning og den teknologiske revolution.

Men samtidig tynget af den sociale arv fra det strikt kristne hjem og plaget af et evigt faderopgør.

Pontoppidans roman udkomførst i otte, siden i tre samledebind omkring forrige århundredeskifte. Bille August, godt støttet af manuskriptforfatter-sønnen Anders, har adapteret den episke roman til først en storfilm på næsten tre timer, siden en miniserie på fire afsnit, der løber over skærmen på TV 2 til næste år.

Og det er han sluppet umådeligt godt fra.

Instruktionen af Lykke-Per er helt i harmoni med Bille Augusts hang til at psykologisere det storladne og sensationelle. Han gjorde det samme i Pelle Erobreren, der ret beset mere er en coming-of-age-film med et inderligt far-søn-forhold end Nexøs krasse socialrealistiske signalement af en socialists fødsel.

Der er selvfølgelig skåret ind til benet i denne filmatisering af en myldrende, flerstemmig udviklingsroman. Fokus er på den fascinerende, men fatale kærlighedshistorie mellem Per, som er gjort fattigere end i bogen, og den eksotiske, emanciperede og jødiske Jakobe.

Augusterne understreger glimrende epokens kristne antisemitisme, og så bevarer de solidarisk historiens billigelse af den kompromisløse ener over for den rethaveriske og reaktionære masse. Pers visioner om vindmølleenergi giver filmen en anakronistisk aktualitet – dengang var det sværmerisk utopi, i dag er det en realistisk udvikling.

Bille August gør god brug af kontrasterne mellem Jakobes borgerlige hjem og Pers mere beskedne præstehjem, med lån og inspiration fra fortidens malere som Krøyer og Hammershøi. Farverne er afdæmpede: kolde og mørkeblå, når det gælder storbyen København. Grønne, milde og blide, når vi er ude på landet eller ved kysten.

Fortællingen tager sin tid, men virker aldrig kedelig, fordi iscenesættelsen og Dirk Brüels fotografering aldrig slipper sit tag i os.

Til tider forekommer intrigen abrupt, som Pers brud med sin første kæreste i København, hvor man mærker, at fortællingen sikkert falder bedre på plads i serien. Og filmens slutning tager en overraskende vending – fjernt fra bogen og så alligevel ikke helt.

Esben Smed leverer en fremragende Per, som synes mindre sympatisk end i bogen, stærk i sin udstråling som ubøjelig ungersvend i evig krig med alverden. Han har idealistens tragiske obsternasighed, der får ham til at sætte karriere over kærlighed og dermed begge over styr.

Katrine Greis-Rosenthal er gennembrydende fænomenal som en sitrende stædig og gennemført sympatisk Jakobe, der fremstilles noget mere sexet og smuk end i forlægget. Også Tommy Kenter som hendes joviale far, Ole Lemmeke som hans snu hjælper Delft og Rasmus Bjerg som Jakobes uheldige bejler hjælper til at løfte den rørende fortælling.

Gang på gang minder filmens interiør os om de farlige undertoner, vi kender fra læremesteren Ingmar Bergmans Fanny og Alexander, mens klassespillet fører tankerne hen på Viscontis sædedrama Leoparden.

Bille Augusts Lykke-Per er på alle måder god i sig selv, og som illustreret klassiker giver den én lyst til at læse bogen igen eller for første gang. Men selv efter næsten tre timers spilletid glæder man sig faktisk til, at tv-serien folder historien endnu mere ud.

Trailer: Lykke-Per

Kommentarer

Titel:
Lykke-Per

Land:
Danmark

År:
2018

Instruktør:
Bille August

Manuskript:
Bille August, Anders August

Medvirkende:
Esben Smed, Katrine Greis-Rosenthal, Rasmus Bjerg, Tommy Kenter, Jens Albinus, Julie Christiansen

Spilletid:
162 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
30. august

© Filmmagasinet Ekko