Biografanmeldelse
24. okt. 2018 | 10:33

Mads Holger – til farvel

Foto | Pippi Film
En aldrig udgivet tv-optagelse, hvor Mads Holger fortæller om sit liv, spiller en vigtig rolle i dokumentaren Mads Holger – til farvel.

Søsterens filmede farvel er en ærlig og respektindgydende nekrolog over den kontroversielle forfatter, satiriker og lapsede københavnerfigur, der tog sit eget liv.

Af Anders Højberg Kamp

Første gang jeg hørte om Mads Holger, skete symptomatisk nok på et gammeldags, brunt værtshus. En bekendt til både mig og Mads Holger fortalte om denne lapsede, højtflyvende kvindeforfører, der var hadet og elsket.

Og hvor sladderen gik.

Om hans elegante fest i en flyvemaskine tur/retur med klassisk musik i højttalerne, om hans mange gudesmukke elskerinder og semi-seriøse universitetsstudier. Han skulle have været tæt på at dumpe, selv om han så gerne ville være intellektuel.

Var han ikke bare en halvstuderet røver med et ironisk image, en selvhøjtidelig charlatan, der gav sig ud for at være noget, han ikke var?

Hurtigt derefter blev han for alvor kendt i Danmark som satiriker med Berlingske-spalten Den sidste romantiker og i det filosofiske Radio24syv-taleprogram Du må kalde mig Mads Holger, hvor lix-tallene ikke fik for lidt med hans akademisk-abstrakte revsende, for nogle snobbede meninger, tilsat nostalgisk brug af ord som ”desangående”.

”Han var en københavnerskikkelse, som meget få ender med at blive,” siger en anden kulørt københavnerfigur, forfatter Martin Kongstad, foran kameraet i dokumentaren skabt af Mads Holgers lillesøster Pippi Olivia Norgaard Skov.

Martin Kongstad er en af flere, søsteren har opsøgt i filmen, der er en del af hendes sorgarbejde. Vi møder Mads Holgers fint klædte venner, mediekendisser som Martin Krasnik, Anne Sophia Hermansen, Eva Selsing og moren, der hulker foran kameraet.

Her er optagelser af Københavns tårne, kastellet og ikke mindst Indre Bys beværtninger fra fine Café Victor til snuskede beverdinger, hvor Mads Holger lod festerne flyde frit.

Man mærker en dobbelthed som symbol på dekadencen, hvor Mads Holger gik på druk i et ulasteligt jakkesæt, som ved nærmere eftersyn var plettet og hullet. Der er også optagelser fra familiens idylliske sommerresidens, hvor Mads Holger tog sit eget liv og efterlod et langt afskedsbrev, der gør os klogere på selvmordet.

Endelig får vi privatoptagelser fra et kort, men begivenhedsrigt liv, og dele af et interview, han lavede med debattøren Lisbeth Zornig Andersen. Selv om dokumentaren tydeligvis er lavet for få midler, er den medrivende. Ikke mindst fordi den filmede nekrolog fortæller om en usædvanlig livshistorie.

Faren er kriminel og fraværende i opvæksten. Mads Holgers forbillede lider en ond skæbne. Allerede før puberteten skifter Mads Holger kondiskoene ud med cowboystøvler og jakkesæt. Den figur, han skabte, var ikke bare en hurtig selviscenesættelse, men noget, der tilsyneladende lå dybt i ham.

Allerede som teenager er han en satans karl, der kan drikke enhver under bordet, slå alle i poker og har scoret 100 kvinder. I tyverne er han playboy, og i 30’erne får han sit gennembrud som samfundsdebattør med en dagsorden om almen dannelse, finkultur og borgerlig orden.

Men skulle man være bange for, at filmen er familievenlig, bliver der ikke lagt fingre imellem. Ditte Giese fortæller ærligt, at Mads Holger kunne være frygtelig, ubehøvlet og for mange fremstod som en klovn. Martin Kongstad fortæller, at Mads Holger haltede sig gennem teksten som romanforfatter. Han fik da også blot én stjerne i Politiken for sin seneste roman, der blev kaldt ”årets dårligste”, blandt andet fordi den svælgede i ordet ”endskønt”.

Til gengæld oplevede han succes på sociale medier med skarp, kortfattet selvironi og satire, som filmen byder på flere guldkorn af. På sin blog revsede han med succes tidsånden og det fadølsdrikkende Shu-bi-dua-Folkemøde, de kulturradikale, feministiske fester om sommeren i Tisvildeleje, neoliberale og vulgære Cult-piger.

Men bag facaden berørte nederlagene ham dybt, afslører selvmordsbrevet. Han ville på en gang anerkendes som meningsdanner, romanforfatter, playboy, københavneroriginal og politiker.

Men mange rakkede ham ned. Han blev indbegrebet af de skæve eksistenser, samfundet ikke har plads til at rumme. Han blev alkoholiker. Foran kameraet bryder hans søster sammen og giver omverdenen skylden for, at han begik selvmord.

Det er stærkt. Og nu da Mads Holger er borte, får filmen os til at savne den mand, der engang blev kaldt en falsk charlatan.

Trailer: Mads Holger – til farvel

Kommentarer

Titel:
Mads Holger – til farvel

Land:
Danmark

År:
2018

Instruktør:
Pippi Olivia Norgaard Skov

Medvirkende:
Mads Holger, Martin Kongstad, Ditte Giese, Lisbeth Zornig Andersen

Spilletid:
70 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
25. oktober

© Filmmagasinet Ekko