På norsk fortæller en ung mand om sine festlige oplevelser i byen. På den anden side af cafébordet indrømmer Christian, at han er mere stille af natur. Han søger ikke anledninger til at blive ude til den lyse morgen, men én, der kan holde om ham.
Det er sådan, hovedpersonen introduceres. Sympatisk, godmodig og uskyldig. Men snart viser han andre sider af sig selv. I baggrunden skuler to midaldrende mænd hånligt og forstyrrer deres date. Det forarger Christian, som ikke nøjes med at konfrontere dem – han laver et spektakel.
Det er for meget for nordmanden, og på vej hjem har Christian (Rex Leonard) en kebab i den ene hånd og telefonen i den anden. Han kigger allerede efter den næste drømmefyr.
Christian ser stadig verden gennem hjerteformede briller, selv om de er blevet ridsede af bruddet med hans første kæreste, Aske (Lior Cohen). For at dulme smerten skyder han med spredehagl i jagten på den store kærlighed. Men de fleste vil kun have hans krop, og snart tager han til takke med hurtige, ubetydelige knald.
Udskejelserne er ikke nok til at komme videre. Derfor træffer han destruktive beslutninger – som at gå hjem med nogen, fordi de kender hans ekskæreste.
Vil han vriste sig fra af fristelserne og komme trygt i havn, eller vil hedonismen som de sagnomspundne sirener lokke ham ud, hvor han ikke kan bunde?
Det er spændende at se i denne lille, men charmerende film, der er skrevet og instrueret af Ludvig Christian Næsted Poulsen. Hans kortfilm Ø – der kan ses på Ekko Shortlist – udforsker også stormfuld ungdomsforelskelse mellem mænd, indrammet som en ældre herres tilbageblik på gamle dage.
Instruktøren har gået på den aarhusianske filmuddannelse Super8 og er altså ikke fremmed i smilets by, hvor også filmens produktionsselskab New Tales huserer, og hvor Se gennem Aske udspiller sig.
Det er altid et friskt pust, når danske film viser andre steder end hovedstadsområdet. Ikke mindst homofilm, der sjældent afspejler en tidsalder, hvor selv en by som Kolding siden 2019 har haft sin egen Pride.
Se gennem Aske bruger jordnære virkemidler som håndholdt kamera, råt lyddesign og sjældne klip. Christian og Askes forliste forhold skildres effektivt i en montage med simple optagelser fra telefonen, som Christian nostalgisk ser igen og igen.
I tråd med det realistiske filmsprog optræder dygtige, homoseksuelle skuespillere i biroller. Heriblandt karismatiske Kristoffer Eriknauer som et anonymt engangsknald, der har travlt med at komme ud af døren.
Jo mere realisme, desto mere fængslende er filmens fantasifulde indslag. Som i en sværmerisk sekvens, hvor Christian smutter fra sin egen fødselsdagsfest, fordi en fyr venter nede i kælderen. Her knalder de til tonerne af Happy Birthday to You. Humoren forstærker indlevelsen, da han vender tilbage til festen og får et panikanfald.
Rex Leonard gør det glimrende som den fortvivlede Christian. Hans skam mærkes ind til benet, da han med et såret blik og få replikker reagerer på en fyr, der takker nej til at få suttet pik bag en busk. En scene, hvor Christian læner sig tilbage i sengen, oplyst af telefonskærmen og iført boksershorts fra Calvin Klein, kunne være et nik til skuespillerens nebengesjæft som model.
Her ligner Christian én, der er ved at blive foreviget af en billedkunstner. Men så dukker Askes profil op, og han mister øjeblikkeligt gejsten.
Mængden af nye ansigter overskygger til tider Christians følelser. Man kunne have ønsket sig, at hans mest nedslående eskapader havde været skildret som en montage. Det havde levnet mere tid til at dvæle ved hans mest skelsættende møder, hans følelsesliv og tabet af uskyld i datingjunglen.
Det er, når afmagt og adgang til hurtig sex korrelerer, at filmen er mest fascinerende. Se gennem Aske udskammer ingen, men understreger, at sex og intimitet er to forskellige ting, som ikke altid overlapper.
Kommentarer