Biografanmeldelse
23. dec. 2013 | 16:13

The Secret Life of Walter Mitty

Foto | Wilson Webb
Ben Stiller på eventyr i The Secret Life of Walter Mitty, som han selv har instrueret.

Ben Stillers dannelsesrejse om dagdrømmeren Walter Mitty er fornem og vittig feel good i billedskøn postkort-æstetik.

Af Mads Suldrup

Hvis man har det svært med klæbrige klistermærkemottoer, skal man holde sig langt væk fra The Secret Life of Walter Mitty.

For filmens essens kan opsummeres netop i et sådant: Lev livet, grib dagen! Hvis det ikke skurrer hjernebarken alt for meget, og man gerne overgiver sig til en drømmende og vittig filmisk fantasiverden, kan man dog roligt indløse billet til Ben Stillers dramakomedie.

For så har man noget til fælles med hovedpersonen Walter, der spilles af Stiller selv. Han lider af dramatiske dagdrømmerier, hvor han viser mod og viljestyrke, som han ikke ligefrem kan prale af til hverdag: Han redder handicappede kæledyr ud af brændende bygninger, og han giver endelig den patroniserende chef de verbale tæsk, han fortjener.

Men dagdrømmene ændrer ikke ved Walters virkelige kvaler med kærligheden og karrieren. Han kæmper for at få kollegaen Cheryls (Kristen Wiig) opmærksomhed, alt imens hans job som fotoredaktør på LIFE Magazine er i fare, fordi bladet skal digitaliseres. En skæbne, der i øvrigt også overgik virkelighedens hedengangne LIFE-magasin.

Da Walter tilsyneladende mister det fotonegativ, som den verdensberømte fotograf Sean O’Connell (Sean Penn) har sendt til ham med tanke på, at det skal være LIFE’s allersidste forside nogensinde, hænger hans job i en tynd tråd. Så Walter drager på en eksistentiel rejse i hælene på Sean for at lokalisere det manglende negativ – fra Grønland over Island til Himalaya.

The Secret Life of Walter Mitty er baseret på en novelle af James Thurber (1939), der også blev filmatiseret i 1947 med Danny Kaye i hovedrollen. Ben Stiller og manuskriptforfatter Steve Conrad har upåklageligt ført historien op til nutiden med god brug af de digitale muligheder som dramatisk gnist.

Filmen er i familie med andre fortællinger om outsider-eksistenser som Forrest Gump og Benjamin Buttons forunderlige liv, men har en mere skævhumoristisk grundtone.

Som når Walter på Grønland skal beslutte sig for, om han i stormvejr vil flyve med en døddrukken pilot ud til en båd, hvor Sean måske opholder sig. Scenen trækkes i langdrag og udstiller herligt pilotens totale uvidenhed om den berusede tilstand, han befinder sig i, mens Walters hjerne knirkende overvejer situationen.

Han tager chancen med piloten, ender med at hoppe ud af den forkerte side af helikopteren og lander i det iskolde vand, hvor han kommer i karambolage med hajer!

Uden humoren havde det været svært at sluge den tematisk tunge fortælling. Lidt for ofte føles det, som om Ben Stiller råber sit budskab i en megafon, selvom man står lige ved siden af ham. Som når Arcade Fires Wake Up brager derudad, da dagdrømmeren Walter beslutter sig for at hoppe på flyvemaskinen, mens LIFE Magazines motto om at se verden og ”be amazed” flyver hen over lærredet med store bogstaver.

Det er en skam, for Stiller viser samtidig, at han andre steder behersker antydningens kunst.

Når Walter langsomt forlader sin drømmeverden, spejles det elegant i den postkortskønne æstetik – han bevæger sig som en lille prik i de flotte landskabstotaler fra Island og bliver pludselig en del af den virkelighed, han i årevis kun har været vidne til i mørkekammerets lys.

Når The Secret Life of Walter Mitty er bedst, er den en smuk ode til livet. For det er livsbekræftende at opleve Walter vænne sig til virkelighedens mærkværdigheder som navnet på den islandske vulkan Eyjafjallajökull, som han forståeligt nok har mere end svært ved at udtale.

Kommentarer

Land:
USA

Instruktør:
Ben Stiller

Manuskript:
Steve Conrad

Medvirkende:
Ben Stiller, Kristen Wiig, Sean Pean, Shirley MacLaine, Patton Oswolt, Adam Scott

Spilletid:
114 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over elleve år

Premiere:
25. december

© Filmmagasinet Ekko