Franske Agathe Riedingers Wild Diamond er defineret af kontraster.
Nittenårige Liane stræber efter et liv og et look som Kim Kardashian, men lever i dyb fattigdom i den trøstesløse, sydfranske kystby Fréjus. Hendes makeup-videoer på TikTok og Instagram emmer af positivitet og selvtillid, men bag kameraet ydmyges hun konstant af sin vrisne mor.
Også visuelt bevæger Wild Diamond sig mellem yderligheder – fra håndholdt socialrealisme a la Dardenne-brødrene og til glamourøse tableauer, hvor Liane udlever sine milliardærfantasier.
Lianes ambition om at blive rig og berømt er ikke tomt dagdrømmeri. Hun har en plan: At dyste i reality-serien Miracle Island, der kan føre hende til et forjættet kendisliv i Miami.
Casteren Alexandra tager kontakt for at få hende i studiet til en testoptagelse, som Agathe Riedinger viser i én lang, ubrudt optagelse. Kameraet bevæger sig langsomt nærmere på Liane, mens Alexandra fortæller hende: ”Hvis du vil have succes, er du nødt til at gå med på legen.”
Med andre ord: Du er nødt til at seksualisere dig selv!
Det fører os til fortællingens mest skærende kontrast. For selv om Liane blotlægger så meget af sin krop som muligt med ultrakorte, afskårne jeans og nedringede croptops – som fremhæver de silikonebryster, hun i årevis sparede op til – er hun stadig jomfru og akavet over for mænd.
Onlineverdenen trænger sig på i form af kommentarer, der står skrevet hen over lærredet: ”Jeg vil sluge dig!” skriver én. En anden: ”Liane, du er kilden til alt begær.” De ser hende som den sexdukke, hun fører sig frem som, mens hun famler efter fodfæste i de voksnes verden.
Liane flirter undervejs med Dino, en lokal fyr, hun kender fra børnehjemmet, og som nu hjælper sin storebror med at reparere motorcykler. Deres forhold er både en mulighed og en trussel. Det sidste Liane er interesseret i er at sidde fast med en fyr i den lille lorteby, hun kommer fra.
Liane venter ængsteligt på at høre fra casteren og nærmest chikanerer hende for at få et svar, mens hun hutler sig gennem tilværelsen. Det er atter svært ikke at tænke på Dardenne-brødrene, da vi ser hende styrte – som pigen i Rosetta – mod nødudgangen i et indkøbscenter, hvor hun er blevet opdaget i at stjæle.
Andre steder er Wild Diamond som taget direkte fra reality-serien Keeping Up With the Kardashians. Som da Liane taler med en plastikkirurg om numseimplantater eller skejer ud på dansegulvet, badet i blåt i en kropstæt kjole og høje hæle dekoreret med falske diamanter.
Malou Khebizi funkler i hovedrollen.
Agathe Riedinger går lidt over gevind, når hun med store armbevægelser skildrer Lianes dagdrømme om berømmelse. Og selv om filmen føles original i detaljen, er strukturen velkendt helt frem til slutningen, hvor instruktøren stempler ud med bravur og en sløret grænse mellem virkelighed og fantasi.
Wild Diamond er stærkest, når den er mere jordnær. Som i de rørende scener, hvor Liane tager sig af sin lillesøster, eller den rystende sekvens mod slutningen, hvor hun forsøger at tjene penge med lidt spontan striptease for blot at blive fanget blandt rige, glubske mænd på jagt efter mere.
Selv hvis publikum aldrig helt forliger sig med Lianes livsstil eller karrierevalg, føles hendes prøvelser ægte. Den allerførste scene sætter hendes situation på spidsen på den mest enkle, virkelighedstro facon.
Liane sidder i et tog, mens en jævnaldrende dreng håner hende med abelyde og kalder hende en ”fucking luder”. Liane har intet gjort for at gøre sig fortjent til sådan en behandling – hun passer blot sig selv – men udseendet markerer hende fra første øjekast som genstand for afsky, begær eller begge dele.
40-årige Agathe Riedingers rørende debutdrama spørger raffineret, om vi ser hende på samme måde. Eller om vi kan få øje på den unge kvinde, der gemmer sig bag glitter og silikone.
Kommentarer