Nyhed
04. dec. 2013 | 12:57

The Act of Killing tættere på en Oscar

Foto | Joshua Oppenheimer
Det er både absurd og voldsomt, når en dødspatrulje forøger at lave deres eget folkemord til film. Joshua Oppenheimers The Act of Killing er nu avanceret i Oscar-ræset.

Joshua Oppenheimers dansk-producerede film er blevet udvalgt blandt de sidste femten dokumentarfilm i kapløbet om en Oscar-statuette. Hvem er de hårdeste konkurrenter?

Af Jeppe Mørch

Lige siden The Act of Killing i fjor havde premiere på Cph:Dox, har Joshua Oppenheimers dokumentar reddet på en bølge af succes. Og det er ikke slut, tværtimod.

I sidste uge kårede det respekterede, britiske magasin Sight & Sound The Act og Killing som årets allerbedste film – for næsen af spillefilmene Gravity og Cannes-vinderen Adèles liv kapitel 1 & 2.

På festivaler rundt om i verden har den surrealistiske rekonstruktion af 60’ernes indonesiske folkedrab også været et hit. Dokumentaren har vundet en hel bunke af priser – en sær-Bodil, en Robert, en Gotham Award, en publikumspris på Berlin Film Festival – og sent i går aftes kom den tættere på den mest prestigefyldte af dem alle sammen.

The Act of Killing er sluppet gennem nåleøjet og er nu blandt de sidste 15 film, der kæmper om at vinde en Oscar for bedste lange dokumentarfilm.

Brutalt folkemord
Joshua Oppenheimers film opsøger medlemmerne af en hedengangen dødspatrulje, der i 1965 slog over en million angivne kommunister ihjel. Patruljens tidligere leder, Anwar Congo, går i dokumentaren med til at gennemgå sine erindringer om fortidens massakre ved at lave en fiktionsfilm om de brutale hændelser.

På den måde afslører The Act of Killing den absurde stolthed, disse mennesker stadig føler over folkemordet. En stolthed, der er tæt forbundet med en fascination af gamle Hollywood-film.

16. januar 2014 afsløres det, hvilke fem af de femten film der ender som de endelige nominerede. Og den dansk-producerede dokumentar spås gode chancer for også at klare skærene i denne udskilningsrunde.

Blandt de største konkurrenter er film som Storie We Tell, 20 Feet from Stardom, Tim’s Vermeer og Blackfish.

Iscenesat familiehemmelighed
Især Sarah Polleys Storie We Tell ligner en af forhåndsfavoritterne.

Polley startede sin karriere som skuespiller (blandt andet i Atom Egoyans The Sweet Hereafter). Men hun er senere også begyndt at skrive og instruere film.

I den Oscar-aktuelle dokumentar følger hun sin egen familie i en refleksiv undersøgelse af, hvordan historier og myter spiller en stor rolle i skabelsen af erindring. Filmens omdrejningspunkt er en familiehemmelighed, og Polley anvender iscenesættelser for at belyse den.

Hun har før været nomineret til en Oscar, nemlig i 2008 for sit manuskript til spillefilmen Away From Her.

Anonyme korsangere
En anden af de seriøse konkurrenter til The Act of Killing er Morgan Nevilles 20 Feet from Stardom.

Denhandler om korsangere for nogle af de største musikere. De har stået på verdens største scener, men får aldrig nogensinde lov til at træde frem i spotlyset, så de kan hyldes af publikum.

Filmen kan kaste noget stjernestøv over dokumentar-kategorien, da den indeholder interviews med rocklegender som Bruce Springsteen og Mick Jagger. På hjemmesiden Rotten Tomatoes, der samler anmeldelser primært fra USA, har 20 Feets from Stardom modtaget imponerende 99 procent positive vurderinger.

Magikeres kunstprojekt
De to tryllekunstnere Penn & Teller, der er kendt fra tv-serien Bullshit!, er heller ikke chanceløse.

Tim’s Vermeer er instrueret af Raymond Teller, mens Penn Jillette medvirker foran kameraet og som producer.

Filmen handler om softwareprogrammøren Tim Jenison, der med teknologiens hjælp sætter sig for at lave en eksakt kopi af den hollandske guldaldermaler Johannes Vermeers Musiktimen.

Filmen er af det amerikanske branchemagasin Variety blevet kaldt ”den ultimative udgave af Mythbusters.

Kritik af spækhuggershow
Men den hårdeste konkurrent kan meget vel vise sig at være Blackfish.

Filmen kaster et kritisk blik på en milliardindustri – spækhuggershows i USA – og undersøger dødsfald, hvor trænere er blevet spist af store hvaler. Den sætter også spørgsmålstegn ved etikken i at holde store pattedyr fanget for at underholde turister.

En kritisk film om delfinfangst i Japan, The Cove, vandt i 2010 en Oscar for bedste dokumentar. Her snød den danske Anders Østergaards Burma VJ, der var blandt de fem nominerede. Og Blackfish-instruktøren Gabriela Cowperthwaite kan håbe, at dyrevelfærd for havepattedyr stadig ligger de stemmeberettigede på sinde.

De fem nominerede til at vinde en Oscar for bedste dokumentar præsenteres 16. januar. Selve Oscarshowet løber af staben søndag 2. marts 2014.

Shortlistede dokumentarfilm i Oscar-kapløbet

The Act of Killing (instr. Joshua Oppenheimer)

The Armstrong Lie (instr. Alex Gibney)


Blackfish (instr. Gabriela Cowperthwaite)


The Crash Reel (instr. Lucy Walker)


Cutie and the Boxer (instr. Zachary Heinzerling)


Dirty Wars (instr. Rick Rowley)

First Cousin Once Removed (instr. Alan Berliner) 


God Loves Uganda (instr. Roger Ross Williams) 


Life According to Sam (instr. Sean Fine og Andrea Nix)

Pussy Riot: A Punk Prayer (instr. Mike Lerner og Maxim Pozdorovkin) 


The Square (instr. Jehane Noujaim) 


Stories We Tell (instr. Sarah Polley)


Tim’s Vermeer (instr. Raymond Teller)


20 Feet from Stardom (instr. Morgan Neville) 


Which Way Is the Front Line from Here? The Life and Time of Tim Hetherington (instr. Sebastian Junger)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko