Cannes 2024
21. maj 2024 | 15:17 - Opdateret 21. maj 2024 | 19:58

Ali Abbasi forsvarer Triers Hitler-udtalelser

Foto | Festival de Cannes

Den dansk-iranske instruktør Ali Abbasi sagde på pressemødet i Cannes, at han tror, Donald Trump vil blive overrasket over portrættet af ham i The Apprentice

”Se filmen, før I sagsøger os!” siger Ali Abbasi i Cannes til Trump-lejren og forsvarer Lars von Trier, fordi det er kunstens opgave at finde det menneskelige i ondskabens ikoner.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

Ali Abbasi har med kort varsel aflyst de fleste interviews i Cannes, angiveligt fordi The Apprentice ”skal tale for sig selv”.

Branchebladet Variety har afsløret stor uenighed med i hvert fald en af financiererne, som mener, at filmen tegner et alt for kritisk billede af ekspræsident Donald Trump.

På det obligatoriske pressemøde, hvor omkring 200 journalister sad proppet sammen, var Abbasi dog i fineste form og svarede beredvillig på alle spørgsmål.

Et af spørgsmålene gik på timingen af filmen op til det amerikanske præsidentvalg, hvor Trump som bekendt er det republikanske partis kandidat.

”Vi har en promoveringsbegivenhed på vej, som hedder Det amerikanske præsidentvalg,” svarede Ali Abbasi med et smil.

”Det kommer til at hjælpe filmen, og vi håber, at den kan komme ud ... hvis jeg husker rigtigt, foregår den anden tv-debat mellem Biden og Trump midt i september, så det ville være en god premieredato for os.”

Donald Trumps lejr har allerede været ude at true med et sagsanlæg.

”Dette skrald er ren fiktion, som skaber sensation på løgne, der for længst er blevet modbevist,” lyder det fra Trump-kampagnens cheftalsmand Steven Cheung.

Forståelse for monsteret
Ali Abbasi tog dog ruslende om sagsanlæg med ophøjet ro på pressemødet.

”Alle taler om Trump, der sagsøger mange mennesker. De taler ikke om succesraten," sagde instruktøren, hvis meritter inkluderer Grænse og Holy Spider.

"”Hvis jeg var Trump, ville jeg tænke: ’Åh, den her skøre iranske fyr sidder i en liberal lejr. De har lavet en fucked up film, som er nedgørende og en konspiration.’”

”Men jeg tror ikke, at Trump nødvendigvis ikke vil kunne lide filmen. Jeg tror heller ikke nødvendigvis, at han vil kunne lide den. Jeg tror, han vil blive overrasket. Jeg vil meget gerne møde ham, vise filmen og tale om den bagefter. Hvis det har interesse for nogle Trump-kampagnefolk til stede?” sagde Ali Abbasi, hvilket affødte latter i salen.

Der var dog ingen synlige Trump-folk til stede på pressemødet, hvor Abbasi og hans filmhold blev modtaget med et stort bifald. Og spørgsmålene fra journalisterne var meget venligtsindede.

”Donalds hold skal se filmen, før de begynder at skyde os. For jeg tænker, at når man først er inde i filmens hovedkarakter (Trump, red.), føles den anderledes.”

”Der var en meget berømt pressekonference med Lars von Trier her for nogle år siden,” fortsatte Abbasi og refererede til 2011, hvor den danske instruktør i Cannes forvildede sig ud i kiksede udtalelser, der fik ham smidt ud af Cannes-festivalen.

”På en eller anden måde endte han med at sige, at han forstår Adolf Hitler, og det blev værre og værre, og ingen kunne redde ham. Men der er en grad af sandhed i det,” understregede Abbasi.

”Det mest foragtede monster i historien gjorde også noget godt for et eller andet menneske på et eller andet tidspunkt, og hvis der er en ideologi bag min film, er det netop den humanistiske ideologi. Det handler om at dekonstruere mytologien i de hadede ikoner og i stedet vise mennesker. Med det kommer forståelse, også selv om man ikke tilgiver dem alt.”

Modige og lidt skøre
Den amerikanske forfatter Gabriel Sherman, som står bag manuskriptet til The Apprentice, fik idéen til filmen allerede for syv år siden. Men overraskende nok var den amerikanske filmbranches pengemænd meget lidt interesserede i projektet.

”Meget magtfulde Hollywood-producere sagde til mig: ’Hvis Trump taber valget, vil vi måske tænke over det.’ Folk taler om Hollywood som et venstreorienteret sted, men at lave en film som den her er meget udfordrende, fordi man ikke vil pille ved visse ting,” forklarede forfatteren under pressemødet.

”Det krævede den frygtløse producer Amy Baer og den modige kunstner Ali Abbasi. Jeg havde brug for folk, som er frygtløse og lidt skøre, for at kunne lave det, som alle sagde, at vi ikke måtte lave.”

The Apprentice er da heller ikke endt som en typisk Hollywood-produktion. Den er finansieret af blandt andre det danske og canadiske filminstitut. Filmen overrasker ved, at man enkelte steder faktisk får ondt af hovedpersonerne.

”Da jeg oprindelig fik idéen til manuskriptet og lavede research, var et af de vigtige punkter scenen, hvor Donald sparker sin mentor Roy Cohns tidligere elsker ud af hotellet,” forklarede Sherman.

”Det er en sand anekdote, som virkelig indrammer måden, Donald er på. Han taler om loyalitet, men det går kun den ene vej. Jeg ville have filmen til at bygge op til et sådant øjeblik. Hvis man kan føle sympati for Roy, som gjorde så meget skade og fortsatte med at gøre skade på demokratiet og verden, vi lever i, så siger det noget om Donald.”

En film om systemer
Ali Abbasi er frustreret over, at mange filmfolk er i hans øjne er for navlepillende i stedet for at beskæftige sig med verdens problemer.

”Min egen optimisme er svækket de seneste fem-seks år, og jeg kan forstå på kolleger, at det føles bedre at skubbe problemerne væk. Men når film ikke beskæftiger sig med vores virkelige bekymringer, så kan det hul fyldes af kinesiske og iranske propagandafilm og Pentagons underholdningsafdeling,” sagde Abbasi.

”Det er rodet at arbejde med, og det er ikke kunst med stort k, som er min normale arena. Men nu spiller jeg i deres arena, fordi det er nødvendigt, og jeg håber, at andre vil gøre det samme.”

Ved gallavisningen fik The Apprentice otte minutters stående applaus, og Ali Abbasi takkede på scenen ved at omformulere Donald Trumps valgslogan fra 2016: ”It’s time to make movies relevant. It’s time to make movies political again.”

For instruktøren har det været vigtigt, at The Apprentice siger noget om samfundet og ikke kun enkeltpersoner.

”Det er ikke en film om Donald Trump. Det er en film om systemer, og hvordan de er opbygget. Roy Cohn var ekspert i at bruge det, og han lærte det videre til Trump, men der er mange andre mennesker i det system – konservative og liberale. Jeg kan ikke lave biopics om dem alle.”

Under pressekonferencen læste Abbasi også en udtalelse op fra den danskboende amerikanske skuespiller Jeremy Strong, som spiller Roy Cohn i filmen. Han var fraværende, fordi han forbereder sig til at spille med i Henrik Ibsen-stykket En folkefjende i New York City.

”’Folkefjende’ er et udtryk, der er blevet brugt af Stalin, Mao, Goebbels og senest Donald Trump, når han fordømmer den frie presse og kalder journalistik for fake news. Vi lever i en verden, hvor sandhed er uafklaret, og i Amerika begyndte det på mange måder med Donald Trumps lærlingeuddannelse hos Roy Cohn,” lød det fra skuespilleren.

Kommentarer

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for syttende gang Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 14. til 25. maj.

© Filmmagasinet Ekko