App skal bekæmpe kontraktbøvl i filmbranchen

Kontraktplatformen Connie gør det muligt at underskrive kontrakter eller give samtykke ved at scanne en qr-kode, som findes på en smartphone-app eller kan hænge rundt om en produktionsleders hals.
En af de helt store hovedpiner for film- og tv-produktioner er, at medvirkende og statister skal skrive under på et dokument, der giver produktionen ret til at bruge optagelserne af dem.
Gang på gang bliver man forsinket af, at produktionslederen skal fifle med papir i regnvejr, og selv derefter kan underskrifterne nemt glemmes i bussen eller på en freelancers computer.
Et år efter optagelserne kan man blive nødt til at smide gode scener ud, fordi ingen kan finde kontrakten til kvinden bagest i billedet.
Den frustrerende oplevelse mødte Daniel Gjøde mange gange i løbet af sin karriere i produktionsbranchen og som stifter af designstudiet Stupid Studio.
”Da GDPR-lovgivningen kom i 2018, blev det en endnu mere bøvlet at holde styr på de her kontrakter. Så jeg ringede til en masse i mit netværk og spurgte, hvordan de holder styr på tilsagn. Jeg kunne høre, at det var noget rod, og de fleste startups starter jo, fordi man er irriteret over noget,” fortæller han.
Derfor har Daniel Gjøde og Stupid Studio udviklet tilsagnsplatformen Connie.
Den gør det muligt at underskrive kontrakter eller give samtykke ved at scanne en qr-kode, som findes på en smartphone-app eller kan hænge rundt om en produktionsleders hals. Herved kan man så underskrive elektronisk.
Derefter sendes dokumentet direkte ind i produktionens system, hvor bogholderiet har nem adgang, og kontrakterne opbevares automatisk i henhold til GDPR-lovgivningen.
Fjer i hatten
Daniel Gjøde startede i 2022 med at bygge en prototype baseret på amerikansk it, som blev testet af cirka tyve mindre produktionsselskaber.
Men det færdige produkt skulle baseres på europæisk teknologi for at gøre det nemt at overholde GDPR-lovgivningen.
”Det var ikke den nemmeste løsning, men jeg fandt en mere teknisk orienteret medstifter og fik appen bygget ordentligt fra bunden. Så det ligger hos et dansk datacenter i stedet for et amerikansk, hvilket har vist sig at være en fjer i hatten for os i den nuværende, politiske situation,” siger Daniel Gjøde med reference til Trumps ustabile præsidentembede.
I 2023 blev appen sendt ud til en række større produktionsselskaber under navnet Connie.
Ifølge Gjøde er navnet både potentiel slang for ”contract” og ”consent”, men også tænkt som navnet på den type person, der er glad for at håndtere kontrakter.
Dropbox-helvede
Zentropa er et af de selskaber, der i to år har testet Connie. Reaktionen er ovenud positiv.
”Tidligere stod vi tit i et Dropbox-helvede, hvor ingen ved, hvor kontrakterne ligger. Nu sparer vi afgørende timer både i administrationen og på optagelser, hvor det er meget nemmere at få kontrakterne underskrevet,” siger Zentropas direktør Anders Kjærhauge.
”Vi testede det først på Frelle Petersens Hjem kære hjem, hvor der kom styr på statistkontrakterne. På Anders Thomas Jensens kommende Den sidste Viking brugte vi også Connie til kontrakter med filmarbejderne, dagsprogrammer og digitale underskrifter generelt.”
Dokumentarselskabet Made in Copenhagen har også testet Connie – først på Verdens sødeste mænd – og direktøren Helle Faber er begejstret.
”Det har vist sig at være fuldstændigt genialt til at få samtykke fra medvirkende på dokumentarproduktioner. På dokumentarer står instruktøren ofte selv med det praktiske under optagelserne, og Connie giver mere overskud til at koncentrere sig om det filmiske,” siger Helle Faber.
”Da jeg producerede dramaserien Ungeren stod vi flere gange med 200 statister, og der havde det været fantastisk at kunne bruge Connie i stedet for alt det papir, som vi brugte så meget tid på for alligevel at mangle ti statister til sidst. Det er bare noget bøvl,” fortæller Helle Faber.
Det juridiske ansvar
– Risikerer I ikke, at det bliver for nemt at give samtykke, så medvirkende ikke altid når at tænke sig om?
”Produktionen skal stadig sørge for at informere ordentligt, men vi hjælper med at gøre det forståeligt gennem design-greb. Designet er lavet ud fra et ’what you see is what you sign’-princip, hvor intet er skjult, så man ikke er i tvivl om, hvad man skriver under på,” forklarer Daniel Gjøde.
De seneste år, har der været flere eksempler på voldsomme uenigheder om samtykke mellem medvirkende og dokumentarister.
I 2020 mente en af de medvirkende i Peter Madsen-dokumentaren Into the Deep, at hun ikke havde givet samtykke, og det endte med, at Netflix måtte klippe filmen helt om.
Året efter begyndte en heftig strid mellem forfatteren Sara Omar og instruktøren Manyar Parwani, der forsøgte at udgive en dokumentarfilm om forfatteren. Sara Omar ønskede ikke at medvirke i filmen, der havde til formål at afsløre hende som en løgnagtig person.
Der blev nedlagt fogedforbud mod filmen, og retssagen forventes først at blive afsluttet denne sommer.
Så sent som i tirsdags udtalte Amira Smajic – hovedpersonen i Den sorte svane – i Politiken, at hun ikke har givet samtykke til de kommende to afsnit af serien, som TV 2 vil bringe i løbet af sommeren.
Daniel Gjøde håber, at Connie i visse tilfælde kan forhindre uenigheder om samtykke, da produktioner kan vælge at kræve kontrakten underskrevet med MitID, som er meget sikker.
Dog understreger han, at det juridiske ansvar stadig ligger hos produktionerne og deres jurister.
”Connie gør det nemt og brugervenligt at gennemføre underskriften, men når du står med en sårbar medvirkende, så er det op til produktionen at gøre ordentligt opmærksom på, hvad de siger ja til. Vi tilbyder ikke juridisk rådgivning.”
Helle Faber mener heller ikke, at Connie kan stoppe de mest betændte sager.
”Det problem handler stadig om fortroligheden mellem instruktør og medvirkende,” siger producenten.
Branchens samlingspunkt
For halvandet år siden søgte Daniel Gjøde et tilskud fra EU’s pulje for innovative værktøjer og forretningsmodeller. Det skaffede 7,5 millioner kroner til projektet.
”Jeg fik mulighed for at ansætte et hold og udvikle appen til potentielt også at kunne håndtere licensaftaler og lignende,” forklarer Daniel Gjøde, der også er ved at introducere Connie i tolv andre europæiske lande.
I øjeblikket er appen stadig i testfasen, men inden længe skal Gjøde og resten at holdet til at forhandle med produktionsselskaberne om egentlige aftaler.
Han er desuden i gang med at etablere partnerskaber med danske og europæiske fagforbund. Planen er at kunne opbevare kontraktskabeloner og opdatere med de nyeste overenskomster, så Connie kan bruges til alle typer kontrakter i forbindelse med film- og tv-produktion.
”Drømmen er at være samlingspunkt for alle branchens dokumenter,” siger Daniel Gjøde.
Kommentarer