Nyhed
12. juni 2017 | 10:15

Birgitte Hjort bekæmper terror i Danmark

Foto | Helen Sloan
Birgitte Hjort Sørensen har fået sit internationale gennembrud i film og serier som Game of Thrones, men skal nu bekæmpe terrorister på dansk grund i den kommende serie Greyzone.

Den internationalt kendte Birgitte Hjort Sørensen skifter HBO-serier ud med en dansk gidseldrama-serie, som skal optages i København.

Af Nicki Bruun

Det skorter ikke på terrorangreb og gidseltagninger i København, men heldigvis foregår dramaerne mest på film og særligt tv.

Tidligere i år fik Gidseltagningen premiere på Kanal 5, og streamingtjenesten Viaplay arbejder på Embassy Down, hvor den danske hovedstad også er under angreb.

Sidstnævnte serie får premiere til næste år, men den kan måske nå at blive overhalet indenom af endnu et lignende projekt.

Det er nemlig netop blevet annonceret, at det internationale tv-drama Greyzone begynder optagelserne i dag. Serien er et gidseldrama, hvor Birgitte Hjort Sørensen, som på tv senest har medvirket i de to HBO-serier Game of Thrones og Vinyl, spiller hovedrollen som drone-ingeniøren Victoria, der bliver taget som gidsel i sit eget hjem.

Serien forventes at få premiere på TV 2 til foråret 2018, og de første fem afsnit skal instrueres af Jesper W. Nielsen, som senest stod bag den store Robert-prisvinder Der kommer en dag.

Terror til turister
Serien bliver støttet af Copenhagen Film Fund, hvis direktør er Thomas Gammeltoft. Han forklarer, hvorfor det er en god idé at brande byen som et mål for terror.

”Jeg tror ikke, at det terrortrusselsbillede, som der har været der i lang tid, bliver forværret af en serie, som tager fat i noget aktuelt. Man har også tidligere snakket om Broen, hvor en bestialsk seriemorder lurer bag hvert gadehjørne, men det har jo ikke afskrækket turister,” siger Thomas Gammeltoft til Filmmagasinet Ekko.

”Det, der gør indtryk på publikum, er, når de ser kvalitet – og det er Greyzone. Den er godt skrevet, og så kan vi bakke op om dansk talent.”

Her er Birgitte Hjort Sørensen selvfølgelig det store trækplaster, som med sin stigende internationale status er et godt ansigt at sælge serien på.

”Det har nok hjulpet på den internationale bane til at sælge serien så godt, som den er blevet gjort. Det, vi går ind i, skal være 40 procent finansieret fra udlandet, og de har da været enormt glade for, at Birgitte Hjort Sørensen er med. Og sådan en serie er jo lavet til at eksponere os, for den kan blive solgt til hele verden.”

Det gode ved streaming
Ifølge Thomas Gammeltoft og Copenhagen Film Fund er det vigtigt at gøre en indsats for at holde på de danske filmtalenter, der ellers i stor stil tager til udlandet.

Det mener de, at internationale projekter som Greyzone, der er en co-produktion mellem Danmark, Sverige og Tyskland, er den rette kur mod. De kan nemlig tage over, hvor den populære nordic noir-bølge er lidt på vej tilbage.

”Der er ingen tvivl om, at nordisk crime noir nok er på vej væk, men det her er så en slags erstatning. Hvis vi kan lave HBO-agtige serier som den her, er vi kommet op på næste trin, og der er flere af den slags serier på vej. Det er en udvikling, som tager tid, for når man producerer til hovedsageligt for en dansk eller svensk kanal, skal det kunne tiltrække mange penge. Tv-serier er dyrt at lave,” fortæller Thomas Gammeltoft.

”Der har de store streamingtjenester en måde at ramme bredt, for de er i hele verden. Derfor kan de gå efter et nichepublikum, der interesserer sig for specielle ting som The Handmaid’s Tale. Det er en kvalitetsserie, men den tror jeg ikke, at Danmarks Radio ville kunne producere alene. Det er der ikke publikum til herhjemme. Men det er en udvikling, vi er med i, og vi er også i kontakt med de store streamingtjenester om kommende projekter.”

Med i den udvikling hører også, at København er en international metropol, hvor der bliver snakket mange andre sprog end dansk.

”Jeg tror jo, at selv fortællinger på engelsk, hvis de er lavet af danske fortællere, vil have dansk dna. Så jeg køber ikke, at det skal være danske fortællinger på dansk. Der kan sagtens fortælles historier på et andet sprog, som afspejler den virkelighed, vi befinder os i.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko