Venedig 2018
08. sep. 2018 | 21:18

Cuarón vinder Venedigs hovedpris

Foto | Carlos Somonte
Alfonso Cuarón fortæller i den billedskønne Roma historien om en stuepige, der i 1970’ernes Mexico City arbejder for en velhavende familie.

Guldløven går fuldt fortjent til Alfonso Cuarón, der med den selvbiografiske Roma leverede festivalens uden sammenligning bedste film.

Af Simon Johansen

”Lad mig se, om jeg kan udtale navnet korrekt,” sagde en kæk Guillermo del Toro, da han som juryformand skulle uddele årets Guldløve, Venedig-festivalens fineste pris.

”Alfonso Cuarón!”

Der havde ellers på forhånd været snak om, at del Toro da ikke kunne give sin mexicanske landsmand den største pris på festivalen. Men man må bare erkende, at Cuaróns selvbiografiske Roma med længder var festivalens bedste film.

I den smukke og sort-hvide Roma følger vi en stuepige, som tager sig af en velhavende familie i 70’ernes Mexico City. Et hjem, der på en prik svarer til det, Cuarón voksede op i.

Stuepigen danner en uventet alliance med moren i familien, da de begge oplever modgang med mændene i deres liv.

Roma er samtidig en film, der er produceret af Netflix. Den skulle oprindeligt have været vist i Cannes, men den franske festival sagde nej, fordi streamingtjenesten ikke giver deres film biografpremiere.

Prisen til Roma må derfor ses som en lussing til den streaming-kritiske Cannes-festival. Andre af Netflix’ film vandt også priser i Venedig, og det skal blive interessant at se, hvad Cannes nu vil stille op.

Befinder man sig i København, er der godt nyt for Cuarón-fans. Cph Pix har således sikret sig Roma til festivalens afslutningsgalla.

Oscar-nominering i vente
Roma blev allerede vist på festivalens andendag, som skulle vise sig at være ganske betydningsfuld.

Samme dag fik nemlig også The Favourite af Yorgos Lanthimos verdenspremiere. Og det sjove og originale periodedrama om to kvinders dyst om at blive dronningens favorit blev tildelt festivals andenstørste pris, Juryens Grand Prix.

I filmen spilles dronningen eminent af Olivia Colman. Faktisk så eminent, at netop Colman vandt prisen for bedste kvindelige skuespiller. Med sit morsomme portræt af den skøre dronning overstrålede Colman ganske simpelt samtlige andre kvindelige skuespillere på festivalen i år. Det er en rolle, som bør give hende en Oscar-nominering.

Da The Favourite vandt juryens grand prix, kunne Lanthimos ikke også vinde for bedste instruktør. Den pris går i stedet til franske Jacques Audiard for westernkomedien The Sisters Brothers.

Duellen om prisen for bedste instruktør var skarp i år, hvor også Luca Guadagnino og Alfonso Cuarón kunne have taget prisen. Mens Cuarón altså tog Guldløven, måtte Guadagnino gå tomhændet hjem, selv om Suspiria ellers modtog fin kritik blandt festivalens anmeldere.

Ene kvinde sejrer
Festivalen havde i år ikke en oplagt vinder til prisen for bedste manuskript.

Der var snak om, at Olivier Assayas’ lille perle Non Fiction muligvis kunne tage prisen. Filmen om et elitært kunstnermiljø i Paris er fra væg til væg fyldt med sjove, interessante og velskrevne dialoger.

I stedet går prisen for bedste manuskript til Coen-brødrene for The Ballad of Buster Scruggs, som langt fra hører til blandt instruktørparrets bedste film.

Filmen, der fortæller seks uafhængige western-kapitler, skulle oprindeligt have været en serie på Netflix, men blev i ellevte time lavet om til en spillefilm.

I mange dage var det svært at se, hvem prisen for bedste mandlige skuespiller skulle gå til. Men da festivalen blændede op for Julian Schnabels At Eternity’s Gate, lignede Willem Dafoe prompte en favorit.

Han er imponerende troværdig i rollen som den misforståede Vincent van Gogh, der jagter succesen, men aldrig finder den. Det gør til gengæld Dafoe, der vinder prisen for bedste mandlige skuespiller.

Juryens særlige pris, der betragtes som en tredjeplads, går til The Nightingale. Det kommer som en lille overraskelse, da hævndramaet ikke kan siges at være blandt festivalens bedste film. Den er instrueret af hovedkonkurrencens eneste kvinde, Jennifer Kent, som slog igennem med gyseren The Babadook.

Festivalen var på forhånd blevet kritiseret for kun at have én kvinde med i hovedkonkurrencen.

Overraskende valg af ungt talent
I The Nightingale medvirker Baykali Ganambarr som stifinderen, der skal lede den irske slave frem til sit mål.

Det gjorde den unge skuespiller med de aboriginske rødder tilsyneladende så imponerende, at han skulle have prisen for bedste unge skuespiller.

Det kommer som lidt af et chok, da han i filmen spiller over for Aisling Franciosi, som på hans bekostning er blevet fremhævet i de fleste anmeldelser.

Prisuddelingen bød ikke på de store overraskelser, men juryen ser nu alligevel ud til at have forbigået Brady Corbets Vox Lux.

Den kun 30-årige instruktørs anden film er en original historie om en sangers særegne vej til toppen og kunne sagtens have vundet priser for både instruktion, manuskript og især bedste unge skuespiller.

Raffey Cassidy spiller således med stor overbevisning rollen som den unge sanger, der overlever et skoleskyderi og bruger tragedien til at katapultere sig op i musikindustrien. Men hun må se sig slået og kan i stedet satse på en pris ved den netop startede filmfestival i Toronto, hvor Vox Lux sammen med mange af Venedig-programmets andre film også er med.

Venedig-festivalen 2018

 

Hovedkonkurrencen


Guldløven
Roma, instr. Alfonso Cuarón

Juryens pris
The Favourite, instr. Yorgos Lanthimos

Bedste instruktør
Jacques Audiard (The Sisters Brothers)

Bedste mandlige skuespiller
Willem Dafoe (At Eternity’s Gate)

Bedste kvindelige skuespiller
Olivia Colman (The Favourite)

Bedste manuskript
The Ballad of Buster Scruggs, manusforfattere Joel og Ethan Coen

Juryens specialpris
The Nightingale, instr. Jennifer Kent

 

Horizons (sidekonkurrence)


Bedste film

Manta Ray, instr. Phuttiphong Aroonpheng

Bedste instruktør
Emir Baigazin, The River

Juryens specialpris
The Announcement, instr. Mahmut Fazil Coskun

Bedste kvindelige skuespiller
Natalia Kudryashova, A Man Who Surprised Everyone

Bedste mandlige skuespiller
Kais Nashif, Tel Aviv on Fire

Bedste manuskript
Jinpa, manusforfatter Pema Tseden

Bedste kortfilm
Kado, instr. Aditya Ahmad

 

Fremtidsløve


Bedste debutfilm
The Day I Lost My Shadow, instr. Soudade Kaadan

 

Virtual reality-konkurrencen


Bedste virtual reality

Spheres, instr. Eliza McNitt

Bedste virtual reality-oplevelse
Buddy VR, instr. Chuck Chae

Bedste vitual reality-historie
Isle of the Dead, instr. Benjamin Nuel

Trailer: Roma

Simon Johansen

Sender dagligt beretninger hjem fra festivalen.

Uddannet journalist og har skrevet for Ekko i en årrække.

Festivalen er den ældste af sin slags i verden og er siden 1932 blevet afholdt på øen Lido uden for Venedig.

Fra 29. august til 8. september.

© Filmmagasinet Ekko