Nyhed
29. juli 2016 | 10:20

Dansk islæt på årets festival i Venedig

Foto | Dale Robinette
Damien Chazelles La La Land med Ryan Gosling og Emma Stone i de bærende roller åbner dette års filmfestival i Venedig 31. august.

Hovedkonkurrencen byder på gamle mestre som Malick, Wenders og Kusturica, men også spændende nye navne og dansk deltagelse i sideprogrammerne.

Af Nicki Bruun

Hovedkonkurrencen til årets udgave af verdens ældste filmfestival er blevet offentliggjort. Og det er tyve interessante titler, der skal kæmpe om Guldløven, når det går løs i Venedig fra 31. august til 10. september.

Åbningsfilmen bliver som ventet stortalentet Damien Chazelles opfølger til trommemesterværket Whiplash. Han bliver i musikverdenen med musicalen La La Land, hvor Ryan Gosling spiller en jazzpianist i Los Angeles, der forelsker sig i en skuespiller spillet af Emma Stone.

Den pludseligt højproduktive Terrence Malick kommer denne gang med dokumentaren Voyage of Time, hvis fortæller er ingen ringere end Cate Blanchett, der også medvirker i instruktørens seneste, Knight of Cups.

Voyage of Time beskrives som en følgesvend til Tree of Life. Der er tilsyneladende tale om en hyldest til universet fra dets opståen til dets afslutning – en film, der altså må byde på auteurens velkendte, filosofiske tone.

Kusturica med kærlighed
Hovedkonkurrencen fortsætter i samme stil med en god blanding af garvede auteurs og friske talenter.

I den første kategori finder vi også en anden mand, nemlig den tyske veteran Wim Wenders. Han viser det romantiske drama Les Beaux Jours D’Aranjuez, der byder på en syngende birolle af musikeren Nick Cave.

Bosnisk-serbiske Emir Kusturica kommer med en kærlighedshistorie over tid, On the Milky Road, der har ham selv og Monica Bellucci på rollelisten. Kusturica påstod tidligere på året, at filmen var blevet afvist af Cannes, fordi han havde støttet Vladimir Putin, men det har Venedig åbenbart ikke lade sig genere af.

Enlig hunløve i flokken
Mens modeskaberen Tom Ford med sine 54 år ikke er en vårhare, må han alligevel betragtes som del af den talentfulde, unge flok. Det skal nemlig blive spændende at se, om han kan vende tilbage lige så stilsikker, som han var i debuten A Single Man fra 2009.

Nocturnal Animals er en meta-thriller, hvor Amy Adams og Jake Gyllenhaal spiller et forhenværende ægtepar, hvis virkelighed smelter sammen med fiktionen i den hævnhistorie, Gyllenhaals karakter har skrevet.

Skal man rette en kritik mod programmet, er festivalens normalt ikke gode kønsfordeling kun blevet værre.

Eneste kvindelige instruktør blandt de tyve udvalgte er til gengæld en af de mest spændende nye stemmer i filmverden.

Ana Lily Amirpour begejstrede med sin sort-hvide vampyrfilm A Girl Walks Home Alone at Night, der nu sikrer hende adgang til det fine selskab. The Bad Batch hedder den nye film, som skifter den iranske spøgelsesby ud med en texansk ødemark, hvor blandt andre Keanu Reeves og Jim Carrey medvirker i en dystopisk kærlighedsfortælling om kannibaler.

Blandt de mere navnkundige instruktører kan også nævnes filippinske Lav Diaz, chilenske Pablo Larraín franske Francois Ozon og canadiske Denis Villeneuve.

Dansk islæt
Det Danske Filminstitut har givet støtte til en film i hovedkonkurrencen, mexicanske Amat Escalantes La Region Salvaje. Den er co-produceret af Katrin Pors fra Snowglobe og Katja Adomeit fra Adomeit Film, der sejrede i Cannes med Wolf and Sheep.

Der bliver mere dansk tilstedeværelse på Lidoen, når man kigger ud over hovedkonkurrencen.

Gudmundur A. Gudmundssons islandsk-danske Heartstone, om ung kærlighed i en afsides fiskerlandsby, får verdenspremiere i sideprogrammet Venice Days.

Åbningsfilmen i det program er den ligeledes danske dokumentar The War Show, instrueret af Andreas Dalsgaard og Obaidah Zytoon. Den handler om Zytoon, en syrisk radio-dj, der bliver revet med af opstanden imod præsident Assads regime.

Endelig er der dansk finansiering og arbejdskraft i den næste film af manden bag Paradis-trilogien, Ulrich Seidl. Filmen hedder og handler om Safari – og vises uden for konkurrence.

Det samme er tilfældet med dokumentaren David Lynch The Art Life, der vises i programmet Venice Classics, samt kroatisk-danske Quit Staring at My Plate og den nordiske co-produktion Sameblod.

Hovedkonkurrencen Venedig 2016

The Bad Batch, Ana Lily Amirpour (USA)
Une Vie, Stéphane Brizé (Frankrig)
La La Land, Damien Chazelle (USA)
Lyset i havet, Derek Cianfrance (USA)
El Ciudadano Ilustre, Mariano Cohn og Gaston Duprat (Argentina)
Spira Mirabilis, Massimo D’Anolfi og Martina Parenti (Italien)
The Woman Who Left, Lav Diaz (Filippinerne)
La Region Salvaje, Amat Escalante (Mexico)
Nocturnal Animals, Tom Ford (USA)
Piuma, Roan Johnson (Italien)
Paradise, Andrei Konchalovsky (Rusland)
Brimstone, Martin Koolhoven (Holland)
On The Milky Road, Emir Kusturica (Serbien)
Jackie, Pablo Larrain (USA)
Voyage of Time, Terrence Malick (USA)
El Cristo Ciego, Christopher Murray (Chile)
Frantz, François Ozon (Frankrig)
Questi Giorni, Giuseppe Piccioni (Italien)
Arrival, Denis Villeneuve (USA)
Les Beaux Jours D’Aranjuez, Wim Wenders (Frankrig)

 

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko